Thomas Knarvik er noe så sjelden som en kunstner som behersker kunstfeltet både teknisk og intellektuelt. Han var gjest på et Document-møte for mange år siden, og da kom han til å begynne å snakke om Rembrandt. Der og da imponerte han meg med sin kunnskap.

Som han sier: Rembrandt malte innenfra og ut. Mange andre kan være teknisk gode, men de maler utenfra og inn. Resultatet blir ikke det samme.

Da han var 22 år gammel laget han et maleri av en eldre dame som har noe av det klassiske ved seg: menneskets forgjengelighet som all stor kunst har. Bildet lar oss møte vår egen dødelighet.

Dagens kunst har løpt linen ut og har kappet forbindelsen til menneskenes livsvilkår. Det er en stor kulturell katastrofe vi har vært vitne til.

Folk tørster etter kunst. Det ser vi når en dyktig figurativ maler dukker opp som danske Thomas Kluge.

Det er ikke tilfeldig at vi har fått to nye museer, henholdsvis Munchmuseet og Nasjonalmuseet som er løsrevet fra den arkitektoniske rammen de hadde. I sær gjelder dette Nasjonalmuseet.

Vi mister vår historie. Thomas Knarvik har en imponerende kunnskap om Europa og kunsten. Han studerte restaureringsteknikker i Firenze og ser hva som holder på å skje med Europa.

Mer enn noen gang gjelder det å bevare kontakten med historien.

 

Youtube:

Podbean:

 

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.