Installasjonsfoto: Christian Tunge / Henie Onstad Kunstsenter

Den polske tekstil­kunstneren Magdalena Abakanowicz sine arbeider er berømte for sin høye kvalitet og sanselige skjønnhet. Ja, hun er verdenskjent, særlig for sine tekstil­skulpturer, som på 1960- og 1970-tallet sto på gulvet. Det var slik vi kunne se dem første gang da Henie Onstad Kunstsenter i 1977 presenterte et større utvalg av hennes tekstile arbeider. I dag derimot henger kunstnerens tekstil­skulpturer fra taket. Det gir en helt annen vinkling på verk og materialitet, men ganske uklart hva gevinsten består i. Når det hverken finnes base eller strukturert bærekraft for skulpturene, så leter man etter et kreativt hengefeste.

Dette er selvsagt et kuratorisk problem, en omvendt skulptur­montasje som her og der virker mer komisk enn utdypende. Noe mer uforståelig er Kunst­senterets trivielle titulering av mønstringen med «Floker av tråder og tau». Det virker ikke særlig flatterende, snarere nedlatende når skulpturene ellers blir berømmet for sine taktile og skulpturale kvaliteter. Kritikerne derimot har tatt frem superlativene. I NRK er utstillingen «Full­stendig over­veldende», i Kunst­avisen er det en «praktfull utstilling», mens Morgen­bladets anmelder er mer reflektert: «Dette er kunstverk som ikke er ferdig sett med ett blikk.».

Det som slår meg ved dagens mønstring i forhold til utstillingen i 1977, er at først­nevnte har en større uttrykks­fylde, en visuell intensitet som ikke går på menings­planet. Poenget med de hengende tekstil­skulpturene er jo ikke at de skal henge, de skal sveve. Snorene de henger i er en nødløsning som i liten grad er synlige, nettopp for å fremheve at tyngde­kraften nærmest er opphevet. Det er et visuelt aspekt som peker i retning av flyvende tepper/tekstiler, et kunstnerisk grep som hverken Abakanowicz eller kuratorene har utnyttet og iscenesatt.

De hengende tekstil­skulpturene, også kalt «abakanere» preges da heller ikke av noen letthet. De henger som store, tunge flak i rommet, noen fra tak til gulv, uten at de form- og farge­messig skaper noen skulptural mening. Det mest iøyne­fallende og imponerende er den tekstile stofflig­heten og iboende koloritten. Her gløder det noen ganger i farge­stoffet. På det nivået er det treffende å tale om «Floker av tråd og tau», en karakteristikk som hverken sier noe om skulptur­karakteren eller tekstilenes farge og formstruktur.

At tekstil­skulpturene, enten de er runde eller flate, hengende eller stående, har et sanselig og taktilt uttrykk er særdeles iøyne­fallende, men det beror på teknikk og materialitet og ikke en skulptural ide. Det er på det punkt disse tekstil­skulpturene blir visuelt og kunstnerisk problematiske, de mangler form­skapende ideer som avgrenser og utdyper det enkelte verk. Etter mitt skjønn er Magdalena Abakanowicz en meget profesjonell tekstil­arbeider, en målbevisst maur når det gjelder å skape taktile kvaliteter og ulmende koloritt i en vevnad, men hun er ingen skulptør.

Det er forståelig at en kunstner gjennom et langt liv får behov for å utprøve nye form­uttrykk og kunstneriske strategier. Når Magdalena Abakanowicz prøver å frigjøre sine tekstiler fra vegg og gulv til fritt­hengende skulptur­former, så beveger hun seg inn i en romdimensjon som gir uvanlige utfordringer. Her krever rommet en annen utforming enn den flate tekstil. Det hjelper ikke å kalle vevnaden en skulptur og så henge den på ulike steder i rommet. De skulpturale kvalitetene kommer ikke av seg selv. Men om de mangler, stiller kunst­kritikerne promte opp med de fornødne kvaliteter. De er profesjonelle forvandlings­kunstnere som kan omskape ethvert objekt til høyverdig kunst.

Installasjonsfoto: Christian Tunge / Henie Onstad Kunstsenter

Installasjonsfoto: Christian Tunge / Henie Onstad Kunstsenter

Henie Onstad Kunstsenter:
Magdalena Abakanowicz: Tekstilskulptur
Varer fra 27/10 til 25/02 2024

 

Kjøp Paul Grøtvedts bok!

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.