Foto: Document

En rekke kommuner sliter med økende kaos og stygge personskader etter masse-utleie av elsparkesykler. Men ett sted sa man nei takk, nå er det nok. Spørsmålet er når andre følger etter.

I byer som Bergen og Oslo tårner problemene seg opp med de såkalte sparkesyklene (i realiteten elektriske mopeder).

Aller mest bekymringsfullt er de økende skadetallene ved akuttmottakene, noe som er blitt et hovedoppslag i en rekke medier.

De fleste byer og kommuner virker å være maktesløse overfor situasjonen. Det er lite hjelp å få fra regjeringshold, samferdselsminister Knut Arild Hareide og hans stab arbeider med «utredninger».

Selv under sterkt press i tirsdagens Dagsnytt 18 på NRK, klarte ikke representanten fra samferdselsdepartementet å tidfeste fremdrift og tiltak.

Da legges det ekstra merke til at man i Sandnes kommunen ikke lenger vil «vente og se». Kommunen avgjorde selv at nok fikk være nok.

Sandnesposten skriver:

I alt 200 elsparkesykler er satt ut i kommunen. Disse fjernes innen fredag, og hele elsparkesykkelprosjektet settes på hold til høsten, opplyser kommunens representant for prosjektet, Trond Julius Kjærstad, til Sandnesposten.

Denne typen lokal handlekraft har så langt uteblitt i større byer som blant annet i Oslo, der situasjonen synes å være ute av kontroll.

Til avisen Vårt Oslo  uttaler overlege Henrik Siverts fra Oslo legevakt at han knapt har sett maken til det skadeomfanget dette medfører. Siverts sier de mange skadene også skaper køer og lengre ventetid for andre typer pasienter ved akuttmottakene.

Det er alvor nå: Overlege Henrik Siverts, Oslo legevakt holder pressekonferanse om skader med elsparkesykler. Foto: Fredrik Hagen / NTB

Til VG gir overlege Tina Gaarder ved OUS en gruoppvekkende skildring av skadene. Det er snakk om alt annet enn et skrubbsår her og der. Ifølge henne dreier det seg i stor grad om skader som ødelegger livene og utseendet til unge mennesker:

– Knuste ansikter, ødelagte fjes og alvorlige hodeskader er det mest vanlige vi ser.

De tar panna eller haka og ødelegger kjevepartiet og så videre. Dette skal de leve med resten av livet. Flere av hodeskadene har vært nær dødelige, opplyser hun.

Disse små kjøretøyene har på kort tid utviklet seg til å bli et samfunnsproblem. Det blir stadig vanskeligere å bagatellisere situasjonen, slik en del prøver på.

Merkelig nok har et parti som FrP havnet i rollen som iherdig forsvarer av dette. Det får være et eksempel på hvor vanskelig det er for en del politikere å skifte kurs i saker, selv når man innser at det bærer helt galt av sted.

I Oslo har den profilerte Senterparti-politiker Jan Bøhler (tidligere Ap) gått kraftig ut mot elsparkesyklene og det kaoset de medfører, noe han trolig vil kunne høste en del støtte og stemmer på før høstens valg. For FrP blir dette antagelig nok en tapersak.

Fra utleiebransjen selv spreller man  for å beholde sin inntektskilde. I Dagsnytt 18 på NRK tirsdag denne uken stilte det store utleieselskapet VOI med tidligere Høyre-politiker Øystein Sundelin som nyansatt «talsperson».

Utleieselskapenes strategi later til å være generell uthaling, samt å forsøke å skape et inntrykk av at det meste kan løses med mer promillekontroll fra politiets side. De fleste vet at dette er et langt mer sammensatt og bredt problem enn promillekjøring.

Etter hvert som de fulle realitetene omkring dette synker inn hos stadig flere, også på politikernivå, vil antagelig flere kommuner følge etter Sandnes og si stopp. Det er rett og slett evnen til å fatte slike nødvendige beslutninger politikk går ut på.

I løpet av uker og måneder går det trolig mot drastiske begrensninger for elsparkesyklene, uansett hvor mange ekspolitikere som hyres inn i utleieselskapene.

God sommerlesning fra Document Forlag: 

Kjøp «Et vaklende Europa» av Carl Schiøtz Wibye her!

Lær alt om klimasaken og hysteriet rundt den. Kjøp Kents bok her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.