Det er i dag minst 10.000 elsparkesykler i Oslo. Nå kommer det 2.000 nye. Foto: Annika Byrde / NTB Scanpix

Nå kommer det ytterligere 2000 elsparkesykler til Oslo. Ingen har kontroll på hvor mange sykler som nå finnes, og syklene brukes fritt av barn og fulle folk.

Som om det ikke var nok forsøpling i Oslos gater fra før, skal byen nå altså få enda flere elsparkesykler.

Ingen har oversikten over hvor mange elsparkesykler det finnes i Oslos gater i dag, men nå skal hovedstaden få 2.000 nye.

– Vi ser på Oslo som et attraktivt marked. Oslo er kommet langt på veien mot en bilfri by. Da er det et marked for elsparkesykler i byen, sier Felix Eggert, som er talsperson for Wind, som tirsdag plasserte ut 400 nye elsparkesykler ut i Oslos gater. (NTB)

Bilfrie gater kan være vel og bra i noen tilfelle, da særlig i handlegater. Men hvor mange butikker i Oslo har ikke bukket under på grunn av at kundene ikke lenger har råd til å kjøre inn i byen, der de attpåtil vil ha store problemer med å finne en parkeringsplass? Det er grenser for hvor mange som har tid og råd til å gå på kafé eller til frisør.

Bilbruk i Oslo har blitt noe nær en rikmannssport.  og med sitt frislipp av elsparkesykler de siste årene har byrådet i Oslo lagt enda flere hindringer for fremkommeligheten. for fotgjengere, for normale syklister og for kollektivtrafikken.

– Jeg hater disse syklene, sa en drosjesjåfør i Oslo til meg, sist fredag kveld. De er livsfarlige. Fulle folk og unger sykler overalt og gir fulltstendig blaffen i alt som er av regler. Da må jeg kjøre saktere, mange ganger må jeg stoppe, og da blir kundene sure.

Med dagens teknologi burde det være fullt mulig å justere betalingsmekanismen på disse elsparkesyklene, slik at om de ble etterlatt i liggende posisjon, så ville kortet man betaler med fortsatt bli belastet. Da bysyklene kom til Oslo ble det i det minste opprettet egne oppstillingsplasser for dem.

Men, for elsparkesyklene er det overhode ingen grenser. Jeg er ennå ikke blitt blind, så jeg klarer å gå utenom disse el-klumpene som ligger strødd på fortauer over hele byen, men hva med de som er blinde eller svaksynte?

Godt syn og gode reflekser er også en fordel å ha intakt når fulle folk og små barn ned i åtte-tiårsalsderen kommer sveivende, mer eller mindre uten kontroll. Ulykkestallene fyker i været, til tross for to måneders korona-nedstengning.

Dobbelt så mange skadd seg på elsparkesykkel i vår sammenlignet med samme periode i fjor. De fleste ulykkene skjer på nattetid i helgene.

Det viser en rapport fra Oslo skadelegevakt, som ble lagt fram fredag.

I løpet av ett år har 815 personer oppsøkt legevakten etter å ha skadd seg på elsparkesykkel. Menn skader seg oftere enn kvinner – 63 prosent av de skadde var menn – og de er også noe eldre, med en gjennomsnittsalder på 30 år.

– Det er skadene i sammenheng med alkoholbruk på natten som bekymrer oss mest, sier overlege ved Oslo skadelegevakt, Henrik Siverts.

Rapporten tar for seg perioden 1. april 2019 til 1. april 2020. (NTB)

På vegne av vanvittig mange ber jeg nå samferdselsminister Hareide ta affære og regulere bruken av disse livsfarlige og irriterende leketøyene! Og så håper jeg på en snørik vinter i Oslo.

Oppdatering kl 13:13:

 

Kjøp T-skjorter her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.