Elsparkesykler er ikke bare til det gode. En ting er at de ofte ligger slengt rundt omkring i bybildet, en annen ting er at de fører til mange flere personskader, særlig på natterstid. Foto: Ørn E. Borgen / NTB Scanpix

Oslo legevakt er bekymret over stadig flere elsparkesykkel-skader, og ber aktørene sperre for bruk på natta. Det vil ikke en av de største utleierne.

Mer enn halvparten av dem som skader seg på elsparkesykkel i hovedstaden, gjør det mellom klokka 22 og 07, opplyser skadelegevakta til NTB. I juli var det tolv personer som ble alvorlig skadd i elsparkesykkel-ulykker i Oslo – ti av dem var påvirket av alkohol.

– Oslo skadelegevakt vil anbefale å stenge for bruk av elsparkesykler på natten. Vi håper de ansvarlige handler raskt, sier overlege Henrik Siverts på Oslo Skadelegevakt.

Mye brukt alternativ
Aktøren Tier, en av flere som leier ut elsparkesykler i Oslo, vil imidlertid ikke gjøre som legevakta foreslår. Daglig leder Lars Christian Grødem-Olsen viser til at flere kunder bruker syklene på vei hjem fra jobb når annen transport er begrenset.

– Det er for brukere som disse at vi holder nattåpent, sier han til NTB.

Grødem-Olsen viser til leievilkårene, der brukerne må bekrefte at de ikke er beruset.

– Vi forstår at legevakten er bekymret for denne utfordringen. Trygghet er vår førsteprioritet, og loven er krystallklar når det kommer til å kjøre elsparkesykkel og sykkel når man er beruset: Dette er ikke lovlig.

– Hvis brukeren ikke respekterer dette, er det en politisak, legger han til.

Bymiljøetaten: Vi kan ikke gjøre noe
Totalt ble det behandlet 194 personer for skader knyttet til elsparkesykkel i Oslo i juli, en økning fra 155 i samme måned i fjor. Økningen fra juni i år er på 15.

– De alkoholpåvirkede skader seg mer alvorlig enn de som er edru. Eksempler på alvorlige skader er brudd i armer og bein, bruddskader i ansiktet som krever operasjon, og blødninger inne i hodet, sier overlege Henrik Siverts på Oslo Skadelegevakt.

Halvparten av dem som skader seg er mellom 23 og 33 år, og antallet skader er høyest på solfylte, varme kvelder og netter.

Bymiljøetaten i Oslo kommune opplyser til NTB at de ikke har hjemmel til å regulere bruken av sparkesyklene, inkludert bruk nattetid, og viser til Oslo-politiet.

Siverts påpeker at selv om det er færre som bruker sparkesyklene på natta, er det flere som skader seg enn på dagtid.

– Skadene vil for mange føre til betydelige helsemessige konsekvenser, og for noen livslange plager, sier Siverts.

Nesten alle på natta alkoholpåvirket
Alkoholbruken spiller en rolle både i hvor mange som skader seg, og hvordan de gjør det. Blant de skadde som hadde drukket alkohol, pådro 11 prosent seg alvorlige skader. Blant de edrue var tallet bare 3 prosent.

Nesten alle som skadd seg på nattetid i juli var påvirket av alkohol, ifølge Siverts.

El-sparkesyklene i Oslo blir flittig brukt både på dag- og nattetid, men er kontroversielle av flere grunner. I tillegg til skadene brukerne pådrar seg, har blant andre Blindeforbundet bedt om regulering etter at blinde er blitt påkjørt og sliter med å ta seg fram i gater fylt av parkerte sparkesykler.

Les også:

 

 

Kjøp T-skjorter her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.