Statens vegvesen melder om en bekymringsfull økning i alvorlige ulykker med elektriske sparkesykler i Norge. Siden 2020 har totalt 12 personer mistet livet i slike ulykker.

En undersøkelse Statens vegvesen har gjort av åtte av disse dødsulykkene, avslører flere fellestrekk: Fem av førerne var ruspåvirket, og ingen av dem brukte hjelm. Vegvesenet anslår at seks av de åtte omkomne trolig kunne ha overlevd hvis de hadde brukt hjelm.

Etter en nedgang i ulykkesstatistikken da regelverket for elsparkesykler ble strammet inn i 2022, har utviklingen snudd. I fjor (2024) mistet fire personer livet i ulykker med elsparkesykler, mens det ikke var noen slike dødsulykker året før.

Politibetjent Aleksander Naley fra Oslo politidistrikt understreker alvoret i situasjonen. Han påpeker overfor NRK at elsparkesykkelen «ikke er et leketøy» og må brukes med vett. Naley advarer også om store «mørketall» i antallet sparkesykkelulykker, da legevakten mottar mange rapporter om skader som politiet aldri får melding om.

Statens vegvesen fremhever at risikoen for skade per kilometer på elsparkesykkel er betydelig høyere sammenlignet med bilulykker, anslått til mellom 20 og 60 ganger høyere. For å motvirke ulykker er det etablert regler for bruk av elsparkesykler, inkludert forbud mot ruspåvirket kjøring. Bøter for kjøring i påvirket tilstand kan variere fra 5000 til 25.000 kroner.

Myndighetene har over tid satt inn ulike tiltak for å bedre sikkerheten ved bruk av elsparkesykler, blant annet ved å innføre aldersgrense, promillegrense og et forbud mot å kjøre på fortau.

Diskusjonen om obligatorisk hjelmbruk for alle brukere av elsparkesykler har også pågått, men per nå er det ikke et generelt krav.

 

 

Usensurerte nyheter. Abonner på frie og uavhengige Document.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.