Ellinor Zakhour skulle dra hjem en kveld i Uppsala. Hun brukte da en elsparkesykkel, siden hennes vanlige sykkel var blitt stjålet. Det hele endte med at hun måtte tilbringe kvelden på Universitetssykehuset. Hun slo ut tennene sine i ulykken. «Det bare rant blod», forteller hun til SVT.

Da hun kom på sykehuset sa legen: «Du er ikke den første som kommer inn her. Vi har to, tre saker i uka». Siden den gang har ikke Zakhour kjørt elsparkesykkel.

I løpet av tre og et halvt år ble det registrert nærmere 2000 brudd etter ulykker med elsparkesykler i Sverige. Det viser en undersøkelse gjort av forskere ved Akademiska sjukhuset i Uppsala.

En tredjedel av bruddene som oppsto i ulykkene krevde operasjon. Björn Hernefalk, som var en av forskerne i studien, mener elsparkesykler er en belastning for et allerede anstrengt helsevesen.

Hernefalk understreker at dataene for denne forskningen er hentet fra det svenske bruddregisteret. Alle typer skader som oppstår i ulykker med elsparkesykkel er altså ikke inkludert, kun beinbrudd.

I perioden april 2019 til desember 2022 ble det registrert 1874 brudd. 40 prosent av disse var underarmsskader. «Andre typer skader, som hodeskader, skader på brystet, mage, sår. Vi ser dem ikke i dette registeret. Så de skadene er der også».

Flere land har registrert stygge skader etter bruk av elsparkesykler, blant annet av personer som får slått ut mange av tennene sine. Skadefrekvensen fra bruk av elsparkesykler er mye høyere enn fra bruk av tradisjonelle sykler.

Ny norsk analyse: Elsparkesykler er 5–7 ganger farligere enn sykkel

Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok her og som ebok her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.