Tallene for ulykker med elsparkesykler er rystende, og slik kan det ikke fortsette, sier statssekretær Ingelin Noresjø (KrF) i Samferdselsdepartementet.

Tirsdag ble det kjent at det så langt i år er registrert 856 skader med elsparkesykkel i Oslo, og mange av ulykkene skjer når førerne er alkoholpåvirket og i helgene.

– Det er tydelig at folk ikke forstår hvor farlig det kan være å kjøre elsparkesykkel. Skadeomfanget taler sitt tydelige språk. Så selv om vi har strammet inn, jobber vi videre med nye innstramminger. Men i tillegg til ytterligere reguleringer, handler dette også om holdninger, uttaler Noresjø til NTB.

– Undervurderer farene

Statssekretæren understreker at regjeringen har kommet med mange innstramminger.

– Men vi ser at mange ikke følger de nye reglene – og det er nok fordi mange undervurderer hvor farlig dette kan være, sier hun.

Noresjø oppfordrer kommunene til å ta i bruk mulighetene de har fått til å regulere elsparkesykler og sier de også kan lage et godt regelverk lokalt.

Legene som la fram tallene på skader etter ulykker med elsparkesykler, anbefaler både nattestengning og promillegrense.

Lokal håndtering

Samferdselsdepartementet støtter i utgangspunkt de forslagene som nå kommer fra helsemyndighetene, forteller Noresjø.

– Men vi har gitt lokale myndigheter muligheten til å håndtere dette. Og vi opplever at kommunene og særlig byene jobber godt med denne krevende problemstillingen som har kommet på relativt kort tid, sier hun.

Etter at tallene ble presentert tirsdag, varslet aktøren Ryde at deres sykler blir nattestengt i helgene.

Voi kommer blant annet til å redusere hastigheten fra 20 til 15 kilometer i timen fra klokken 23 til 4 på natten og innføre en reaksjonstest i appen før man får bruke syklene.

Kjøp «Et vaklende Europa» av Carl Schiøtz Wibye her!