Fagbladet Journalisten gir et syrlig stikk til Dagbladet for billige tabloid-triks. I utrolige 154 dager på rad har avisen hatt ordet «sjokk» på sin forside.

Dagbladets aksjer står åpenbart ikke høyt i kurs i pressekretser for tiden. Først blir avisen nominert til den ikke spesielt ærefulle prisen «Årets verste stemme» av Natt & Dag, og omtalt av fagbladet Journalisten for dette.

Deretter lager Journalisten nok en sak på den tidligere «kulturavisen» Dagbladets pressefaglige utvikling, illustrert ved ensidig og nesten manisk bruk av billige tabloide virkemidler.

Det er ifølge Journalisten en nyhetsinteressert lektor ved navn Jan-Erik Winther som har tatt for seg Dagbladets forsider og ført statistikk over bruken av ordet «sjokk» i ulike sammenhenger i senere tid.

154 dager på rad har Winther funnet minst én ny tittel på Dagbladet-fronten hvor ordet «sjokk» er brukt. Ofte er det flere, skriver Journalisten.

Noen eksempler:

*Johaug sjokkslått

*Bokhylla sjokkerte TV-seere

*Skattetallene sjokkerer

*Biden hylles: sjokkerende

*Norsk støtte til svensk sjokkgrep

… og Dagbladet har altså servert bortimot 150 andre «sjokk» seneste månedene.

Winther begynte å registrere denne typen ordbruk i fjor høst, og han var spesielt lei av ordet «sjokk». Så han bestemte seg for å sjekke fronten til Dagbladet hver dag og ta skjermdumper av «sjokk»-titler.

– Jeg så for meg at jeg kanskje ville finne noe annenhver dag. Eller kanskje tre av fire.

Men det ble sjokk på sjokk, hver eneste dag. I et intervju med Medier24 la han til:

– Du går inn på en nettavis, og før du har sett over så mister du lysten fordi det er fem «sjokk» på den siden. Det er så lite oppfinnsomt at det nesten er komisk. Det har gått inflasjon og alt er blitt «sjokk».

Da Journalisten intervjuet Winther torsdag, hadde det gått 153 dager uten pause. Men prosjektet fortsetter.

– Jeg kommer til å gi meg den dagen jeg ikke finner flere.

Han trekker også fram at hans opplevelse er at ordet stadig oftere brukes på mindre viktige saker. Oftere på kjendissaker enn saker som virkelig er sjokkerende.

Alexandra Beverfjord, ansvarlig redaktør i Dagbladet, ser ikke noe behov for å redusere bruken av dette ordet.

– Sjokk er tradisjonelt et godt tabloid tittelord, sier Beverfjord til Journalisten.

Winther har kun sett på forsiden til dagbladet.no. Men det er ikke det eneste stedet der ordet sjokk florerer, ifølge Journalisten.

Et søk på bruken av ordet «sjokk» i titler i mediearkivet til Retriever for tidsrommet 4. februar 2020 til 4. februar 2021 gir 1899 treff. Tar vi med like artikler, det vil si artikler som er publisert i flere publikasjoner, øker tallet til 2806.

På papir er det de som leser VG som oftest blir utsatt for sjokktitler, men forskjellen mellom de tre i toppen er ikke veldig stor.

Av 515 treff i arkivet, viser 19 av dem til VG-titler. Etterfulgt av Nordlys (15) og Bergensavisen (14). I digitale kanaler er det Dagbladet som topper listene. Av 2191 treff i artikkeltitler er 89 av dem fra Dagbladet. Fulgt av TV 2 (54) og Romerikes Blad (50).

I kategorien tv/radio gir arkivet 81 treff i denne perioden. 38 av dem fra Dagbladet TV, fulgt av TV 2 (21) og VGTV (16). I tillegg er det 19 artikler som ikke er med i disse tre kategoriene.

Heller ikke Document er uskyldsren i «sjokk-sammenheng». Det har unektelig vært «sjokk-saker» også hos oss. Men et søk i vårt arkiv viser at vi er en ren novise sammenlignet med de virkelige sjokk-ekspertene, som Dagbladet og VG.

Et og annet «sjokk» kan man saktens tillate seg i sine spalter også fremover. Men den maniske sjokk-bruken eksempelvis Dagbladet står for, bør kanskje norsk presse se seg ferdig med nå.

Denne bør du lese: 

Kjøp Asle Tojes siste bok her! 


Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.