Kultur- og likestillingsminister Abid Q. Raja besøker Al-Noor Islamic Centre fredag 8. august for å få informasjon om deres arbeid i etterkant av angrepet i fjor. Foto: Annika Byrde / NTB scanpix

Abid Raja vil rense språket og nevner «snikislamisering» som eksempel. Raja vil ha et positivt språk. Han vil fremsnakke muslimer og tror at fremtiden kan skapes med ord. Sola skinner alltid i Rajas selfieunivers. De som måtte komme trekkende med den skitne virkeligheten, som HRS, skal lukes ut. Slik lyder kontrakten for det nye Norge.

 

Abid Raja vil gjerne rense den politiske retorikken for upassende språk og bruker ordet «snikislamisering» som eksempel.

– At muslimer snikislamiserer Norge er utspill som er unorsk. Det har ikke noe med Norge å gjøre. Det må vi ta avstand ifra, og jeg er glad for at statsministeren har markert avstand fra det.

Det er vanskelig å vite hva Raja mener med at «det ikke har noe med Norge å gjøre»: Er det fordi fenomenet ikke finnes eller er det fordi ordet er «stygt»?

Når man leser Åse Brandvolds intervju i Klassekampen kan det virke som det siste: Ordet er fornærmende. Muslimske organisasjoner har kommet med innspill til arbeidet med en handlingsplan mot diskriming av og hat mot muslimer, og de er opptatt av «negative uttalelser fra politikere om islam og muslimer som noe som gir anerkjennelse til personer med muslimfiendtlige holdninger.»

Det er var som kjent Siv Jensen som brukte ordet og hun fikk mye tyn for det. Utviklingen har gitt Jensen rett, islam «fyller» mer og mer, og man kan godt sløyfe ordet «snik». Likevel synes Raja det bør ut av språket.

I en nyhetsmelding heter det at kultur- og likestillingsministeren er den som suverent legger ut flest selfier av seg selv på facebook: 88 bilder siden nyttår.

Kulturminister Raja har lagt ut 88 selfier på sin Facebook-side siden nyttår, skriver Aftenposten. Det er nesten like mange som resten av regjeringen til sammen. Olaug Bollestad er toer med sine 20 selfier på Instagram.

Professor Gunn Enli ved Universitetet i Oslo kommenterer:

– Vi ser nå at det er relativt lite dialog med velgerne, og at selvprofilering er blitt hovedaktiviteten.

Man får følelsen av at Raja vil skape en selfie-virkelighet med et selfie-språk: Bare det som bidrar til en positiv virkelighet skal fremmes.

Da får hans eksempel med «snikislamisering» et dystrere ramme: Raja vil luke ut ord som gir muslimer og islam et dårlig omdømme. Raja går inn for cancel culture på norsk.

– Politiske ledere må gå foran og bane vei. Vi må si hva som er god retorikk og dårlig retorikk, og vi må si hva slags ord som er uakseptable.

Hva er det Raja vil fremsnakke? At muslimer er lojale og patriotiske.

Det virker ikke som om virkeligheten betyr noe. Det er ordene. De skaper den virkeligheten Raja gjerne ser. At det er en skinnvirkelighet spiller mindre rolle.

Raja oppfordrer politikere generelt til å snakke om muslimer som fredelige borgere.

Hvordan går det med de som forsøker å avdekke at virkeligheten ser annerledes ut enn den solsiden Raja gjerne soler seg i?

Åse Brandvold representererer en kommunistisk avis.  Klassekampen har samme syn på de som spolerer solsiden som Raja:

Mange muslimer mener regjeringen, som Raja sitter i, legitimerer muslimhat ved å gi støtte til HRS, som driver nettstedet rights.no.

Raja bedyrer at det finnes ikke en eneste Venstre-representant som ønsker å støtte HRS. Lille HRS er altså en trussel mot, ja, mot hva? Muslimenes innlemmelse i norsk solside?

Det satt to politikere med pakistansk bakgrunn i Politisk kvarter i dag. Hadia Tajik og Mudassar Kapur (43) fra Høyre. De snakket om Tangen-saken. Norge har endret seg mye når to finanspolitiske talsmenn/kvinner har samme kultur- og landbakgrunn som kulturministeren.

Selvfølgelig reiser det problemstillinger. Når Raja snakker som han gjør minner det om politikken i Pakistan og islamske land generelt: Det kommer mindre an på realitetene enn hvordan ting ser ut. Derfor gjelder det å fremsnakke og være positiv.

Forsvinner problemene av den grunn? Nei, de gjør ikke det. Men de skaper et friksjonsfritt rom som politikerne kan bevege seg rundt i.

Hvordan går det med ytringsfriheten? Det går dårlig. Raja nevner den ikke med ett ord. Slik var det heller ikke under kommunismen: Utrenskning av uønskede meninger og mennesker hadde ingenting med ytringsfrihet å gjøre. Dette var mennesker som hadde brutt med kontrakten som lå til grunn for samfunnet.

Hva går den kontrakten ut på i det nye Norge? At muslimer er fredelige, lojale borgere. At islam betyr fred. De som sier noe annet må vekk.

– Vi skal rense gatene, arbeidsplassene våre, skolene våre, idrettsplassene våre – hele Norge skal være med i dugnaden sånn at vi blir kvitt rasismen. Det er unorsk. Det hører ikke hjemme her. Vi skal feie den vekk. Jeg vil invitere alle med på dugnaden når vi legger fram handlingsplanen.

Denne dugnaden begynner å minne mistenkelig om storrengjøring og utrenskning i kjent kommunistisk ånd.

Arkitektene bak det nye Norge forsøkte å legge Utøya og 22. juli inn i et angrep på et «tankegods» som ikke er nærmere definert. Publikum har hørt frasene så lenge og mye at de ikke lenger gjør inntrykk.

Det er mer å hente på muslimsk side og Raja ser potensialet.

Han berømmer også bærumsmoskeen for at de har tatt initiativet til en uavhengig stiftelse som ledes av en tverreligiøs og tverrpolitisk gruppe. De har inkludert 22. juli-senteret, Utøya og Senter for studier av holocaust og livssynsminoriteter (HL). Daglig leder i 10. august-stiftelsen er Hawa Muuse, som har bakgrunn blant annet som rådgiver i Røde Kors.

Her ser vi en «naturlig» allianse. Holocaust-senteret, 22. juli-senteret og muslimske organisasjoner lager et felles narrativ om hvem som er de gode og slemme.

Innenfor denne fortellingsrammen er det ingen som snakker om kristenforfølgelser eller hat mot jøder. I hjertet av Europa.

 

SKAL FEIE GATENE FRI FOR RASISME

 

Hvis du foretrekker virkeligheten:

Støtt Document

Du kan enkelt sette opp et fast, månedlig trekk med bankkort: [simpay id=»280380″]

Eller du kan velge et enkeltbeløp: [simpay id=»282505″]

Du kan også overføre direkte til vårt kontonummer 1503.02.49981

Vårt Vipps nummer er 13629

Støtt oss fast med Paypal:


 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.