Som med så mange andre «klimaspådommer» lar også Maldivenes undergang vente på seg.

Ifølge klimaaktivistene vil Maldivene snart synke i havet. Ja, mye skulle vært borte allerede. Det burde vært full undergangstemning der. Da er det nokså rart at det nå anlegges fire nye flyplasser på disse øyene. Har man ikke fått med seg hva norske politikere sier om klimaendring og havstigning?

Det har lenge vært påstått av Maldivene og andre sydhavsøyer innen kort tid vil slukes av havet, på grunn menneskeskapte klimaendringer. Disse spådommene ble først fremsatt tidlig på 1990-tallet, og har så regelmessig dukket opp.

Til nå har lite skjedd, øyene er mer eller mindre som de har vært.

På de aktuelle øyene har myndighetene uansett innsett at de sitter på en gullgruve. Givergleden fra Norge og en del andre, naive land i Nord-  og Vest-Europa og er uten grenser når det handler om å støtte påståtte «klimarammede» rundt om i verden.

Derfor har man på disse øyene bevisst inntatt den lønnsomme offerrollen, og stilt stadig friskere krav til verdenssamfunnet.  Det er jo andre som har skyld i at landet deres synker, eller rettere sagt, visstnok skal synke en gang. Blant annet har det gått så langt at Maldivene mener seg berettiget til en plass i FNs Sikkerhetsråd (!) basert på den kommende katastrofen.

I tillegg forventer man betydelige overføringer fra den enorme pengebingen som forvaltes av FNs Green Climate Fund (GCF).

Her er det store beløp på vandring. Kontrollen med hvilke lommer slike «grønne penger» havner i, er ikke alltid like god, for å si det forsiktig. Det viktigste er «å gi», noe som tydeligvis har vært et motto blant annet for norsk bistand i mange årtier.

Norge har ikke vært vanskelige å be om penger når ordet «klima» eller «bærekraft» inngår i det formålet pengene er tenkt brukt til. Skandalen omkring regnskogmilliardene er et godt eksempel.

På Maldivene trygler man om penger og mer penger fra verdenssamfunnet, for å reddes fra dommedagen som snart skal inntreffe. Og penger har man fått.

«The United Nations has created a pot to help developing nations, called the Green Climate Fund, which has already approved nearly $24 million in funding to the Maldives, according to its website», skriver New York Post.

Men hvis det er slik at disse øyene rett og slett skal forsvinne om kort tid: Hvordan kan det ha seg at det bygges hele fire nye flyplasser der? Skal det være undervannsflyplasser? Eller det for å gjøre det enklere å rømme når havet stiger?

Sjansen er stor for at de lokale myndighetene utmerket godt vet at hele historien om den truende «klima-havstigningen» er ren fantasi.

I den svenske Facbookgruppen «Uppror mot klimahysterin» ligger det flere øyenvitneskildringer med talende erfaringer fra nettopp dette. En av dem lyder slik:

«Var där 1979 och 1980, återvände 2017 och 2018. I ett fall till samma ö, Kurumba. Gick inte att se någon skillnad på 40 år, bortsett från att de byggt nytt hotell».

Så langt har det altså ikke vært all verdens grunn til å «flykte» herfra (hvis man ser bor fra at republikken Maldivene er muslimsk, og styrt etter sharia-lover. Det vil etter manges mening være grunn nok i seg seg til å komme seg langt vekk derfra).

«På Maldivene gjelder muslimsk lov (sharia).»  (Informasjon fra norsk UD/Reiseråd).

Det later absolutt ikke til at de nye flyplassene bygges med tanke på noen massiv, fremtidig krise-evakuering. Snarere inngår de i en langsiktig satsning på fortsatt turisme til øyene. Her råder ingen synlige undergangsvisjoner:

«Over 1.5 million tourists from across the globe visit the Indian Ocean island nation every year to holiday in one of the 150 plus resorts and some 500 guesthouses located in all corners of the country. The multi-billion dollar tourism industry, which is the country’s main economic activity, relies heavily on the domestic transport infrastructure, especially air travel.» heter det i artikkelen om de nye flyplassene.

Hadde det vært hold i frykt-retorikken om klimaendringer og havstigning, ville store investeringer i flyplasser for fremtidig turisme selvsagt vært helt uaktuelt. Investorene er ikke idioter.

Mye kan tyde på at  myndighetene på Maldivene kynisk spiller på to hester. På den ene siden jamrer de over den påståtte havstigningen som snart skal sluke hele øystaten. På den andre siden investerer de friskt i utvikling av infrastruktur og turisme, åpenbart uten den minste bekymring for at hele staten angivelig skal være borte innen kort tid.

På bakrommet flirer president Ibrahim Mohamed Solih og hans hoff  trolig godt av naiviteten til Rotevatn-figurer fra vestlige land.

Samtidig undres de nok også over at de ikke har sett snurten av en kritisk journalist som spør hvor det er blitt av den havstigningen som strengt tatt skulle ha slukt det meste av øystaten allerede.

Verdens kanskje fremst ekspert på havnivåer, professor Nils-Axel Mörner ved Stockholm Universitet, fastslår i en omfattende rapport at havet ikke stiger i det hele tatt. Mörner har skrevet over 500 fagfellevurderte artikler om dette temaet. I motsetning til de aller fleste andre som skråsikkert uttaler seg om saken, vet han hva dette dreier seg om.

«I perioden 2000-2005 ledet jeg et internasjonalt havnivåprosjekt på Maldivene. Ved observasjonsfakta samlet langs bredden på et stort antall øyer, kunne vi demonstrere at det faktisk ikke pågår noen oversvømmelse, derimot har havnivået vært stabilt de siste 40 årene», skriver Mörner blant annet i en artikkel.

Men slikt spiller selvsagt liten rolle.

For professor Mörners kunnskaper om dette kan nok uansett ikke måle seg med hva statsminister Erna Solberg og klimaminister Sveinung Rotevatn kan om temaet. Også Mörner inngår formodentlig i Erna Solbergs «sammensurium» av klimafornektere man bare kan raljere over.

Kjøp Halvor Foslis bok her!

Kjøp T-skjorten her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.