Kommentar

Det er sånn Bymiljøetaten vil ha det: Gods kan fraktes på sykkel.

Oslo har blitt Norges mest fanatiske kommune på sprø klimapolitikk etter innfallsmetoden, og derfor fjernet Bymiljøetaten 100 parkeringsplasser for sine ansatte ved sitt hovedkvarter på Hasle i fjor. Ingen har lenger parkeringsplass, selv ikke direktøren, som hevder han bruker T-banen på vei til møter i stedet for taxi. «Vi er på full fart bort fra bil», sa direktør i Ressurs- og forvaltningsenheten i Bymiljøetaten, Hans Jacob Horndalsveen stolt til nettstedet KlimaOslo etter omleggingen.

Bymiljøetaten har ansvaret for Oslos parker, skoger, øyer og gater. Her jobber veiarbeidere, gartnere og bybetjenter, til sammen 750 ansatte, hvorav 500 holder til i nye lokaler på Hasle. Da etaten flyttet dit,  ble altså antall parkeringsplasser for private biler kuttet fra nesten ett hundre til null – men skal vi tippe er det nok flere ansatte som fusker i sin klimatro, og belaster nærmiljøene med å parkere i sideveier. Virkelighetens verden er nemlig ikke alltid slik som Barna i Byrådet vil den skal være.

Så hvordan arter arbeidslivet og hverdagen seg i BYM etter innføringen av Maos sykkelbaserte Kina-regime, og de er «på full fart bort fra bil»?  Jo, nå planlegger Bymiljøetaten i Oslo kommune  å inngå en abonnementsavtale på 2.3 millioner skattekroner med First Rent a Car Norway AS for ett år, for tilgang til Hertz bilpool.

Avtalen omfatter en bildelingstjeneste som inneholder leveranse av biler, bilpoolsystem, driftsavtale, support, fakturering og rapportering. Den «bilfrie» bymiljøeteten har riktignok fortsatt 25 parkeringsplasser tilknyttet kontorbygget på Hasle, men disse brukes primært til patruljebiler, lederbil, ruskenbil og vaktleders kontrollbiler. Nå viser det seg altså at disse plassene ikke dekker den bilfrie etatens behov for biler eller parkeringsplasser.

Avtalen med Hertz skal derfor dekke bilfrie BYM sitt behov for tjenestebiler i nær avstand til arbeidsplassen. Det skal i følge den bilfrie etaten gjøres gjennom «miljøvennlige biler» som erstattet privatbiler, og dermed reduserer behovet for bil i arbeidstiden og taxikostnadene – som ingen foreløpig har kikket på.