Sakset/Fra hofta

Medier som HuffPost og BuzzFeed har levd høyt på Trump. Likevel må de kutte.

Modellen HuffPost og BuzzFeed bygget på, fungerer ikke: Nyheter og lett innhold som tilbys gratis. Google og Facebook gjør det samme og stikker av med pengene.

Derfor må de to nettstedene, med samme eier, nedbemanne med 220 stillinger.

Det går verst ut over BuzzFeed som skjærer vekk 200 stillinger. BuzzFeed var nylig øverst i nyhetsbildet med nyheten om at Trump skal ha bedt advokat Michael Cohen om å lyve til Kongressen. Kildene var anonyme. Storyen ble skutt ned av ingen ringere enn spesialetterforsker Bob Mueller, hvilket var tap av ansikt for BuzzFeed. Publikum husker dementiet like godt som selve storyen.

Det interessante mediemessig er analysen av hvorfor de to mediene må kutte:

HuffPost eies av Verizon Media, som også eier AOL, Yahoo og Verizon Media Services. Alle har måttet kutte i staben.

– Forretningsmodellens utgangspunkt var å samle sammen et stort publikum og så selge reklame målt mot dette antallet, sier Rick Edmonds, som er medieanalytiker ved Poynter Institute.

– Men Google og Facebook har vokst og fått et langt, langt større publikum. Og de er også bedre på å samle inn informasjon og på målretting mot publikum, sier han.

– Den reklamefinansierte gratismodellen som mange digitale medieprosjekter er basert på, står i fare, advarer Dan Kennedy, professor i journalistikk ved Northeastern University. (NTB)

Betalingsmur

Å etablere betalingsmur kan være for sent, mener Edmonds.

– Det er vanskelig når folk har blitt vant til å få nyheter gratis i så lang tid. Begge nettstedene leverer journalistikk, men litt blandet med lettere innhold. Jeg tror ikke det er noe folk vil betale mye for. Det vil være en vanskelig overgang, sier Edmonds.(NTB)

Man velger selv profil og den tiltrekker en bestemt gruppe mennesker. Hvis siden er lettbent er også leserne det. Dvs. de går et annet sted for å finne lettbente nyheter.

Folk gidder ikke betale for noe de finner andre steder. Gratis.

Document trenger din støtte hvis vi skal holde en høy standard:

 

Støtt Document

Du kan enkelt sette opp et fast, månedlig trekk med bankkort:

Eller du kan velge et enkeltbeløp:

kr

Du kan også overføre direkte til vårt kontonummer 1503.02.49981

Vårt Vipps nummer er 13629

For Paypal og SMS se vår Støtt Oss-side.