Sakset/Fra hofta

Hvis Siv Jensen sitter som en propp i systemet til landsmøtet til våren, kan det være for sent for Sylvi Listhaug å reise kjerringa. Båten tar inn vann.

I politikken er det alltid snakk om tilstedeværelse og lydhørhet. Hvis du har noen kjerneområder du forsømmer er du ille ute. Fremskrittspartiet er ved å bli utmanøvrert av andre.

Siv Jensen har lenge ment at hun er for fin for Sverigedemokratene og Dansk Folkeparti. Hun vil ikke ha noe med noen av dem å gjøre.

Hvor lenge holder en slik politikk? Er FrPs velgere enige?

De ser at Sverigedemokratene står i samme posisjon som FrP har hatt og har de samme saker øverst: Innvandring, parallellsamfunn, behovet for å slå ring om det nasjonale fellesskap. At FrP er mer liberalistisk er sekundært. På de viktige punktene er FrP og SD enige. Det forekommer derfor uforståelig at Siv Jensen ikke vil snakke med Jimmie Åkesson.

To ledende fra Dansk Folkeparti var på SDs valgvake: Søren Espersen og Martin Henriksen. Vi så ingen fra FrP. Påfølgende helg var Jimmie Åkesson æresgjest på DFs landsmøte og ble mottatt som en helt.

Dansk Folkeparti har også holdt avstand til SD, men gjør det ikke lenger. Det er blitt et normalt parti.

Velgerne tenker: Hvem er det Siv Jensen forsøker å tekkes? Tror hun FrP vinner velgere for at hun tilpasser seg smaken i Høyre og Venstre? Erna og Trine vil selvsagt ikke at Siv skal ha noe med hverken SD eller DF å gjøre. Men er det de som skal bestemme politikken?

I så fall kan FrP se for seg meningsmålinger under to sifre.

Et annet punkt som viser at FrP ikke følger med er bomringene. Det er ved å reise seg et opprør mot bombringene her i landet. FrP har hatt samferdselsministeren i fem år. Kjetil Solvik-Olsen har sagt at de er mot bomringer, men kan ikke gjøre så lenge flertallet mener noe annet.

Det holder ikke.

Bomringene er ved å ta av. Før var de et irritasjonsmoment. Nå er de ved å bli et system som flår bilistene.

Oslo vil i mars 2019 åpne tre bomringer: I tillegg til den som står inne i byen, vil det komme en ytre på fylkesgrensen og en i indre bykjerne. Du skal betale for å passere begge veier. Vi har ikke hørt noe om hvor høyt beløpet blir, men at det blir høyere enn i dag, synes innlysende. Ellers ville de ikke blitt bygd.

Red. kjørte Øvre Romerike – Oslo sist fredag. Det kom på 150 kroner i bompasseringer, under dagens system.

Alt er ikke FrPs skyld. Men siden FrP sitter med det øverste politiske ansvar vil det også få skylden for galskapen i Oslo.

FrP har ikke foretatt seg noe. Da holder det ikke å skylde på andre.

Dette er to eksempler på hvordan utviklingen innhenter Fremskrittspartiet.

Siv Jensen kunne latt Sylvi Listhaug få stake ut kursen allerede i høst. Listhaug burde invitere Åkesson til Oslo. Og samferdselsministeren må omgående ta opp bomringalskapen i regjeringen.

Folk begynner å få nok.

 

Bestill Douglas Murrays bok “Europas underlige død” fra Document Forlag her!

 

 

Støtt oss

Vi setter stor pris på om du kan gi et månedlig beløp. Dette gir oss en forutsigbar inntekt og gjør oss i stand til å publisere mer og bedre.