Sakset/Fra hofta

Hvor sterkt tør kritikerne stå på under landsstyremøte onsdag? Selv et forslag om opphevelse av momsfritak for el-biler fra neste år, ble avvist av Erna. Det ville gitt hele syv milliarder i kassen. Den grønne politikken ligger fast, og den skal bl.a. finansieres med bompenger.

Hvis ikke Siv Jensen kan vise til innrømmelser i bompengesaken fra de andre partiene når stortingsgruppen og landsstyret møtes onsdag, kan det spøke for deltakelsen i regjeringen, sier anonyme kilder til NRK.

Det er ingen signaler fra de andre partiene om at slike innrømmelser er i vente.

– Jeg forstår ikke hvilken kanin Siv skal trekke opp av hatten som kan stagge uroen. Lokalpolitikerne våre som skal ut og stå på stands i valgkampen vil ha ryggen fri, og har ingenting å møte særlig bompengelistene (Folkeaksjonen nei til mer bompenger) med så lenge vi sitter og kompromisser, sier en annen kilde.

Lekkasjen om intern uro og mulighet for exit fra regjeringen, kan være del av den psykologiske krigføringen. Det pågår også en intern kamp i FrP om hvor hardt man skal «stå på krava». At partiet blør p.g.a. bompengesaken, er det liten tvil om.

På den siste meningsmålingen i Bergen fikk Frp 2,7 prosent oppslutning, mens den lokale bompengelisten fikk 25,4 prosent og var størst av alle.

Under landsmøtet på Gardermoen i begynnelsen av april foreslo Carl I. Hagen å ta penger fra Oljefondet, sanere all bompengegjeld og fjerne alle bomringer. Prisen ble anslått til 100 milliarder. Siv Jensen og Sylvi Listhaug frarådet. Forslaget hadde ingen sjans til å vinne frem. Men landsmøtet vedtok forslaget likevel.

Nå vil krefter i FrP at forslaget skal fremmes:

– Vi må ta Hagens forslag på alvor, sier fylkesleder Tone Ims Larssen i Oslo Frp.

Også Christian Tybring-Gjedde mener interne signaler fra fylkes- og lokallag i ukene som er gått siden landsmøtevedtaket tilsier at vedtaket faktisk må innfris.

Tybring-Gjedde er medlem av sentralstyret, som er en del av landsstyret.

Forslaget har ikke sjans til å bli vedtatt i regjeringen. Da må Granavold-plattformen opp til forhandling.

FrPs problem er at bomringer vedtas lokalt og blir oppfattet av velgerne som regjeringens politikk. Det er ikke så rart når selv Høyre går inn for Oslos sykkelpakke til 13 milliarder kroner.

Avstanden i regjering er stor. Så stor at noen er villig til å bryte ut.

Men så har du alle som fortsatt bruker argumentet at det er bedre med en hånd på rattet.

– Å gå ut av regjering er en større diskusjon som må bli tatt internt. Det er ikke slik at det løser et problem. Vi får ikke mindre bompenger av å gå ut av regjeringen. Det har betydning å sitte med hånda på rattet, og så må vi se hvor lenge det er verdt det, sier fylkesleder Frode Hestnes i Vestfold og Telemark.

Men hvis prisen er å hefte for vedtak som FrPs velgere ikke finner seg i, vil deltakelse bety politisk underskudd.

Mange mener det er så stort at FrP ikke har råd til å være med lenger.

Tybring-Gjedde er blant dem som ser at det brenner et blått lys.

-Jeg tror alle nå forstår alvoret. Vi har kompromisset i mange saker og akseptert mye. Vi har stått last og brast med regjeringen. På et tidspunkt må vi spørre oss selv om det er dette vi skal være med på. Om det er dette vi er valgt inn på.

Men Siv Jensen synes å befinne seg et helt «annet sted».

 

Kilder til NRK: Frp kan true med å forlate regjeringen uten bompenge-seier

 

Kjøp T-skjorten «gul vest» her