Sakset/Fra hofta

Siri Gåsemyr Staalesen (Ap): «Ja, vi hører historier fra lokale Nav-kontor at de opplever at noen takker nei til plasser på bakgrunn av at noen hjemme ikke ønsker at de skal takke ja til plasser av religiøse grunner.» (skjermdump, TV 2)

For litt over et år siden ble Sylvi Listhaug kraftig fordømt for sin uttalelse om at «Her spiser folk svin, drikker alkohol og viser ansiktet sitt». Nå kommer Arbeiderpartiet luskende og sier akkurat det samme.

18. oktober 2016 delte Listhaug dette innlegget på sin Facebook-side:

Jeg mener de som kommer til Norge må tilpasse seg samfunnet vårt. Her spiser vi svin, drikker alkohol og viser ansiktet…

Posted by Sylvi Listhaug on Monday, 17 October 2016

Det er en underdrivelse å si at uttalelsen vakte oppsikt. Innlegget er i skrivende stund delt 6.342 ganger, har fått 1.200 kommentarer og mer enn 34.000 liker-klikk.

Men innvandringsministeren møtte også en brottsjø av kritikk.

Senest for noen få måneder siden, i valgkampen, trakk Arbeiderpartiet frem Listhaugs «fæle retorikk» som «skaper avstand mellom oss og dem».

I svært mange tilfeller ble uttalelsene hennes forvrengt: – Listhaug sier at alle i Norge måtte spise svinekjøtt og drikke alkohol! – Listhaug sier at norsk kultur er alkohol og svin!

Flere Arbeiderpartipolitikere reagerte, en av dem var Zaineb Al-Samarai, som i Dagbladet mente innvandrings- og integreringsstatsråden reduserte «norsk kultur til noe mindre enn det det er: Til alkohol, svin og ansikt.»

Hvilket altså var nokså fjernt fra hva Listhaug hadde sagt.

Hismashu Gulati (Frp) svarte:

«…ingen i Norge skal tvinges til verken å drikke alkohol eller spise svinekjøtt (eller andre typer kjøtt de ikke måtte ønske), men ønsker man å være en del av det norske samfunnet og for eksempel jobbe i en butikk, kiosk eller restaurant, må man tåle å slå inn bacon eller øl i kassa, eller servere gjester pizza med skinke og vin.»

Men så, bare vel ett år senere, har Arbeiderpartiet kommet på andre tanker. Torsdag lanserte Arbeiderpartiet 22 forslag for å stramme inn innvandrings- og integreringspolitikken.

Fra å være et tema partiet ikke ville ta i med ildtang under valgkampen, skal Aps innvandringspolitikk nå strammes inn og blir et satsningsområde. Tro det den som vil.

Nyvalgt innvandringspolitisk talsperson Masud Gharahkhani har med store ord og fakter varslet en strengere og tydeligere linje fra Arbeiderpartiet. Han fikk svar på tiltale: Sylvi: – For sent med tomme ord og løfter nå, Arbeiderpartiet!

Det som fikk desidert mest oppmerksomhet var partiets tiltak mot søskenbarnekteskap, arrangerte ekteskap, kjønnsdelt svømmeundervisning i skolen og obligatorisk leirskole. Men den som så TV 2-Nyhetene torsdag kveld fikk høre mer.

Geita Frank fikk hilse på Ap-politikerne Masud Gharahkhani og Siri Gåsemyr Staalesen. Det var ingen svin tilstede under intervjuet. (skjermdump, TV 2)

Masud Gharahkhani og Siri Gåsemyr Staalesen, stortingsrepresentant fra Oslo, ble intervjuet av TV 2-Nyhetene i det man kanskje kan kalle helnorske omgivelser på Vangen leirskole utenfor Oslo. I hvert fall var det plenty snø. Og geiter.

Masud Gharahkhani og Siri Gåsemyr Staalesen stifter bekjentskap med geitene på Vangen leirskole. (skjermdump, TV 2)

Reporter Kadafi Zaman:

Også Siri Gåsemyr Staalesen skal i tiden framover fronte Arbeiderpartiets nye og tøffere linje. Hun foreslår at ingen skal kunne si nei til et jobbtilbud fra Nav.

Siri Gåsemyr Staalesen:

– Ja, vi hører historier fra lokale Nav-kontor at de opplever at noen takker nei til plasser på bakgrunn av at noen hjemme ikke ønsker at de skal takke ja til plasser av religiøse grunner.

Kadafi Zaman presiserer:

Ap-politikeren mener at enkelte ikke vil jobbe på steder hvor det selges alkohol og svinekjøtt.

Akkurat.

Rykk tilbake til start, som det heter i Monopol.

Listhaug selv har notert Arbeiderpartiets «desperate helomvending»:

Da jeg allerede for to år siden sa at i Norge må den enkelte innvandrer tilpasse deg, og at særkrav som å nekte å servere svinekjøtt eller alkohol ikke kan aksepteres ble det møtt av et samlet hylekor fra venstresiden. Senest noen få måneder siden, i valgkampen, trakk Arbeiderpartiet frem det de kalte for den «fæle retorikken» som «skaper avstand mellom oss og dem». Nå forsøker Ap desperat en helomvending.

Se TV 2-innslaget her

Kjøp «Betraktninger over revolusjonen i Europa – innvandring, islam og Vesten» av Christopher Caldwell her.