Innenriks

Styreleder Najam Farhan ved ICC-moskeen, imam Hamid Ali Farooq, og generalsekretær i Islamsk Råd Norge, Mehtab Afsar sier til Dagbladet at trykking av karikaturtegninger av profeten Mohammed oppleves som mobbing og trakassering.

Hvorfor i all verden gjør de det? Det å tegne eller tøyse med profeten Mohammed er ikke lov i islam. Vi som ikke er innlemmet i islam sorterer under et annet regelverk. Det bør disse herrene finne seg i.

I min tidligere jobb som barnehagearbeider i en av Groruddalens bydeler måtte jeg finne meg i diverse hendelser fra muslimer som er provoserende for en innfødt nordmann. Problemet er å løfte slike saker til et høyere nivå i systemet. Det man opplyser om av problemer stopper hos nærmeste leder i bydelen.

Er handlingene til muslimer ukjent i moskéene?

Noen ting ser ut til å være tunge å løfte opp til et høyere nivå.  Ønske om å ta tak i problemene er ikke tilstedeværende. I hvertfall ikke i 2010 før jeg forlot Oslo.

Eksempler:

Barnehageassistenter nekter å servere mat til barna fordi det innholder svinekjøtt.

Ved sommerfester kreves separate griller. Halalkjøtt som legges på en grill hvor annet kjøtt ligger blir urent.

Halalpizza stekt på separat stekebrett i samme ovn som vanlig pizza utløser en hissig stemning i barnehagen.

Noen inntrykk handler om situasjonen ute på gata i Oslo:

En kollega av indisk opphav, som av utseende kan tas som pakistaner, tar ikke taxi alene i Oslo. Hun hetses og blir skjelt ut av pakistanske taxisjåfører. Æren er ødelagt når kvinner beveger seg ut på egenhånd.

Skal noen føle seg krenket er det det norske folk. Maken til uvilje til å innrette seg i samfunnet som har tatt dem i mot er å regne som en stor utakknemlighet.

Med stor takknemlighet til de som måtte snu ryggen til disse holdningene.

– Vi har ikke ubegrenset ytringsfrihet, heller ikke i Norge
Trykking av karikaturtegninger av profeten oppleves som mobbing og trakassering, sier muslimske ledere.

—-

– Ytringsfriheten oppfattes på forskjellige måter i forskjellige deler av verden. Med ytringsfrihet følger det et stort ansvar. Jeg respekterer din tro, og du bør respektere min tro. Men meningsløse og rasistiske karikaturer oppfattes som mobbing av mange muslimer, sier Farooq.

—-

– Man har skrevet om og kritisert islam i 1400 år, og det er ytringsfrihet nok, etter mitt syn. Tegninger av profeten er generelt ikke tillatt i islam, hvorfor skal man da lage tegninger mange muslimer rett og slett føler er mobbing? Er det for å gjøre folk sinte? Muslimer har ikke noe imot ytringsfrihet, men man blander ansvarsløshet med ytringsfrihet, sier Fahran.

Gutta fra moskéen går ikke av veien for å lære oss andre folkeskikk.

– Folkeskikk er et norsk begrep. Hva betyr det, egentlig? Det betyr at man har skikk nok til å respektere andre mennesker, selv om man ikke tror på det samme som dem eller praktiserer samme religion. Det er ikke folkeskikk å krenke og håne andre, sier Afsar.

 

http://www.dagbladet.no/2015/01/10/nyheter/innenriks/karikaturtegninger/islam/religion/37105029/