22/7

Stavanger Aftenblads Sven Egil Omdal har intervjuet Carsten Jensen om hans syn etter dommen over Anders Behring Breivik. Han sier noen oppsiktsvekkende ting uten at Omdal reagerer. Som at drivkraften bak den nye høyredreiningen er ønsket om å bevare velferdsstaten.

At Jensen mener høyrefløyen har et ansvar for 22/7 er ikke nytt, han gjentar det og mener han selv som venstreradikal hadde et medansvar for venstreterror på 60 og 70-tallet. Dette mea culpa har man ikke hørt mye til, og hvis man skulle gå inn på det reiser det en rekke nye spørsmål.

– Han er unik, samtidig som han står i en sammenheng. Han er ikke født ut av ingenting, han har ikke skapt sin egen verden. I bagasjen han hadde med seg til Utøya, var det ikke bare våpen og ammunisjon, men også tankegods som fikk ham til å tro at han handlet rett. Utøya ville ikke skjedd uten disse miljøene. I den grad de nekter å se kritisk og selvransakende på seg selv, får de et medansvar for hans handlinger, sier Carsten Jensen.

– Hvordan kan Breviks meningsfeller, som selv aldri verken har grepet til våpen, eller oppfordret til drap, ha ansvar for hans handlinger?

– Hvis jeg ser på min egen historie; da jeg var ung og på venstrefløyen, og vi sympatiserte med ulike kommunistiske diktaturer som begikk overgrep mot sine borgere, hadde jeg da et medansvar? I den utstrekning jeg fornektet og ikke ville se sammenhengen mellom den tankegang jeg følte meg tiltrukket av, og de holdninger den legitimerte, så vil jeg si at jeg hadde et ansvar.

Den ekstreme høyresidens tankegods er nesten identisk med hans, men de trekker ikke de samme konsekvensene. De forsøker ikke å utrydde de menneskene de ser som sine fiender. Så kan man tilføye: Ikke ennå. Kanskje kommer de aldri til å gjøre det, det avhenger av noen historiske omstendigheter. I tysk historieskrivning diskuterer man om Hitler var en katastrofe eller en konsekvens. De ekstreme høyremiljøene fantes jo i Tyskland, og han kunne gå rett inn i dem. Men ville vi fått nazismen uten Hitler som katalysator?

Man kan si det samme om Breivik. Jeg tror ikke at Utøya ville skjedd uten de ekstreme høyremiljøene. Det at disse miljøene finnes, har ikke som logisk konsekvens at det oppstår en Breivik, men i forakten for utvalgte grupper mennesker, i det konsekvente syn på muslimer som mindre verdt enn oss andre, er barrieren mot å utøve vold mot dem allerede nedbrutt.”

Jensen sa ifjor sommer at Breiviks meninger er noe man hører fra Folketingets talerstol. Nå sier han at dansk innvandringspolitikk har minnet om en omskoleringsleir. Det er et meget spesielt synspunkt, som Omdal lar passere, etter at Jensen først har snakket om Auschwitz som første radikale løsning. Det er på dette nivå Jensen mener dansk politikk skal plasseres.

Den andre måten, som vi kan kalle kulturalismen, sier at det er noe helt galt med deg, men det skyldes ikke genene. Det er kulturen din som er feil. Da er løsningen ikke Auschwitz, men omskoleringsleiren. Du skal innse at du er mindreverdig, at du ikke duger til noe, at du ikke har noe å tilføre oss. Det eneste du kan gjøre, er å bli som oss. Det var modellen for den danske innvandringspolitikken. Når de så i tillegg fikk vite at også deres gud er en narr… I den konteksten ble det plutselig for mye.”

Så sier Jensen noe som burde fått Omdal til å falle av stolen: den nye høyreekstremismen er et forsøk på å forsvare velferdsstaten. Hvis det er tilfelle burde kanskje Jensen og Omdal være mer bekymret.

– En ekstremisme på fremmarsj skal i hvert fall ikke møtes med taushet, men med markant og bestemt motstand. Vi må også ta den alvorlig i den forstand at vi forstår at den springer ut av reelle problem, av frustrasjon og en følelse av å bli tråkket på. Det er en misforståelse å tro at den ekstreme høyresiden, som vi ser vokse fram i Europa, er et ekko av tredvetallet. Det er den ikke. Den nye høyreekstremismen preges ikke av Blut und Boden, men er snarere et forsvar for velferdsstaten. Vi må ikke lukke øynene for at et viktig argument mot muslimene, er kvinneundertrykkelse. Mens nazistene med brask og bram forkynte sitt ”Kinder, Kirche, Küche”, går den moderne høyrefløyen inn for likestilling, og bruker det som et anti-muslimsk argument.

http://www.aftenbladet.no/kultur/Ansvaret-etter-Behring-Breivik-3036595.html

Les også

-
-
-
-
-

Les også