Elektrisk bli til ladning med hurtiglader. Foto: Ørn E. Borgen / NTB

77,8 prosent av alle nye personbiler som ble solgt i første halvår i år er elbiler. Men det er fortsatt bensin- og dieselbiler som dominerer massivt på norske veier.

De store mediene har lenge forsøkt å fremstille det som om biler i Norge nå nærmest er ensbetydende med elbiler. I omtale og tester av nye bilmodeller, handler det nå nesten bare om elbiler. Man later som om bensin- og dieselbiler ikke lenger eksisterer.

Så å si all bilreklame på TV er for elbiler (der disse bilene for sikkerhets skyld også stort sett kjøres av folk med etnisk  opphav i Afrika, for at det politisk korrekte skal være 100 prosent på plass). Det er blitt litt av et teater.

Men også i denne saken, som eksempelvis i klimasaken, finnes det to temmelig ulike universer:

Det fantasi-universet de store mediene presenterer, og den virkeligheten publikum opplever i sin egen hverdag.

For i Norge er det fremdeles slik at de aller fleste personbiler går på bensin eller diesel. Faktisk utgjør de massivt omtalte og fremviste elbilene kun 17,7 prosent av totalt antall personbiler på veiene våre.

Dette skyldes neppe at resten av befolkningen står utålmodig i kø og tripper etter å få byttet ut sine velfungerende bensin- og dieselbiler med elbiler.

Svært mange norske bilister er rett og slett vel fornøyd med den bensin-/dieselbilen de har.

Den løser behovet for transport i hverdagen, og den byr ikke på noen av de problemene elbileiere opplever med rekkevidde, lading og ikke minst ukjent total levetid på bil og batteripakke.

En moderne bensin- og dieselbil har som kjent en levetid på pluss/minus 20 år. Hvor er en elbil kjøpt ny i dag om 20 år?

Men pressen fortsetter ufortrødent sin elbilkampanje, uten kritiske perspektiver.

Andelen på 17 prosent av totalen fremstilles systematisk som om det skulle være enormt mye, og uttrykk for en gigantisk suksess. NTB skriver gledesstrålende i en sak mandag:

Åtte av ti nye personbiler er nullutslippsbiler.

77,8 prosent av alle personbilene som ble registrert fra 1. januar til 1. juli i år, er nullutslippskjøretøy. Også andelen tyngre nullutslippskjøretøy øker.

Det viser tall fra Statens vegvesen.

17,7 prosent av den totale personbilparken i Norge kjører nå på elektrisitet eller hydrogen. Av en bilpark på 2.922.204 personbiler utgjør det 516.279 utslippsfrie.

Når det gjelder lette varebiler går 28,2 prosent av årets førstegangsregistrerte kjøretøy på elektrisitet. Dette er en økning på 12,8 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Det burde være mer interessant journalistikk å spørre seg hvordan det kan ha seg at man etter år med intens  kampanjevirksomhet for elbiler, både fra medier og politikere, bare har oppnådd en andel på 17,7 prosent av personbilene. Hvorfor vil ikke flere ha dem?

Er det kanskje noe med hele den «redde verden»-baserte argumentasjonen som rett og slett ikke henger på greip?

Det er ingen tvil om at elbilandelen vokser, og mange er veldig fornøyd med sin nye elbil.

Men elbilandelen vokser mye langsommere enn politikerne og deres PR-apparat i de store mediene ønsker seg. De skulle helst sett at det utelukkende var elbiler ( og noen hydrogenbiler) på veiene.

Inntil videre bør antagelig norske bilister fortsette å velge seg den bilen de tror passer best for dem, og ikke de bilene livsfjerne journalister og politikere prøver å prakke på dem.

Les også: 

Påsketrøbbel for elbil-eiere: Skuffet over rekkevidden

 

Sommer er tid for å lese gode bøker:

Nyhet fra Document forlag, bestill i dag:

Kjøp «Et varslet energisjokk» her!

Bestill også:

Kjøp Alf R. Jacobsens politiske bombe «Stalins svøpe: KGB, AP og kommunismens medløpere» her!

Husk å støtte Document:

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.