Kjære lesere,

Vi har både gode og dårlige nyheter. De gode er at vi sakte, men sikkert, får flere abonnenter. Stikkordet er dessverre «sakte». De dårlige nyhetene er at donasjonene, som vi er helt avhengige av, har sunket mer enn veksten i abonnementskroner.

I tillegg opplever vi en nedgang i reklameinntektene. Pressestøtten, som vi mottok i november, har balansert inntektene, men den var ikke stor nok til å skape varige forandringer. Og den skal beskattes.

I november skrev vi:

Pressestøtten skal brukes fornuftig og forsvarlig og på en slik måte at vi aldri blir avhengige av den for å få det til å gå rundt. Den utgjør ikke så mye av våre totale inntekter. Det er abonnementsinntektene og donasjonene som er vårt livsgrunnlag. Og slik må det fortsette å være.

Reklameinntektene nevnte vi ikke da. De har ikke utgjort noen stor del av våre inntekter og har konstant ligget på rundt én million kroner i året de siste fire årene. I et halvt års tid hadde vi kontrakt med et norsk selskap som ga oss høyere inntekter og høyere standard på reklamene, men så la de om driften og vi måtte tilbake til Google og smulene der. Det er blitt stadig trangere på reklamemarkedet, mange bedrifter kutter i markedsføringsbudsjettene.

Nå har vi fått kontrakt med et annet norsk selskap som skal gi oss kvalitetsreklamer, og med det; forhåpentligvis høyere inntekter. Dette medfører noen omlegginger av nettsiden som vil bli synlig i løpet av helgen. Vi har forsøkt å gjøre dette slik at det blir minst mulig forstyrrende for leseropplevelsen.

Vi innfører «skyskraper»-reklame på begge sider. Dette er noe konkurrentene har hatt lenge og det kan oppleves voldsomt ved første øyekast. Men vi har forsøkt å gjøre det skånsomt. Markedet går sin gang og det er fortsatt slik at det ikke er noen gratis lunsj.

Takk for at dere støtter oss.

 

Document er blitt 20 år – kjøp vårt nye tidsskrift!

Vårt Vipps-nummer er 13629. Vårt kontonummer er 1503.02.49981. Du kan også donere til paypal@document.no.

Se vår Støtt oss-side.

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.