Oslo-trafikken, her på Ring 3. Foto: Heiko Junge / NTB

I et nytt forslag fra Transportøkonomisk institutt (TØI) foreslås det en 30-sone innenfor Ring 3 i Oslo. Det betyr sykkelfart for biltrafikken.

Ideen om 30-kilometers fartsgrense for motorkjøretøy her og der, popper opp med jevne mellomrom. Som regel står det aktivister av typen MDG og liknende bak.

Denne gangen er det Transportøkonomisk institutt (TØI), en institusjon som i stor grad er infiltrert av grønne utopister og aktivister. Mange iført tittelen «forsker».

Det som foregår av såkalt forskning og annet hos denne institusjonen, får stadig mindre med virkeligheten å gjøre, noe mange vil mene bekreftes av dette seneste forslaget.

NTB melder om saken.

Vanligvis er det liten grunn til å gi denne typen påfunn særlig oppmerksomhet, men dessverre er ikke Transportøkonomisk institutt (TØI) helt uten innflytelse.

Noe av det som kommer derfra, tas fortsatt seriøst av visse politikere. Men TØI har riktig nok mistet et viktig, politisk fotfeste i og med at MDG ble kastet ut av byrådet og nokså fullstendig marginalisert i hovedstaden.

– Det viser seg at det er en bølge av europeiske byer som jobber med dette. Noen har satt samme fartsgrense i hele byen, mens andre har gjort det i et utvidet sentrumsområde, sier forsker Aud Tennøy i TØI til Avisa Oslo.

I praksis innebærer dette at biltrafikken skal gå i sykkelfart på store, flerfelts veier i hovedstaden, som eksempelvis hovedveien Ring 2.

Tennøy mener at tiltaket vi bidra til en bedre og triveligere by, få flere gående og syklister enn biler og å redusere antall trafikkulykker.

Dette er til forveksling lik den retorikken MDG gjennom 8 mørke år i Oslo-byrådet brukte til å gjennomføre systematisk sabotasje og ødeleggelse av byens samferdselsstruktur.

Et besøk på hjemmesidene til TØI, er en reise gjennom et virvar av ord og bilder knyttet til klima, sykling, miljø, pluss enda litt mer sykling osv. Man forstår at man har med å gjøre med noe som minner om en sekt, slik også MDG gjerne oppfattes som.

Sporene etter MDG og de rødgrønnes vanstyre preger fortsatt byen, på en rekke områder. Hele busskaoset denne vinteren er bare ett eksempel.

Selv om MDG er ute av det politiske styret, er det grunn til å tro at det fortsatt er nokså fullt opp av partiets sympatisører i en rekke posisjoner i byen.

En del av arven etter MDG er dermed en administrasjon på miljø- og samferdselsområdet der det systematisk ble ansatt personer med de «rette holdninger», men ofte mindre av faglig erfaring og kompetanse.

Dessverre for TØI, og heldigvis for innbyggerne i byen, er det nå altså et nytt byråd som styrer i Oslo.

Men her har Venstre påtatt seg rollen som et «MDG-light», og har også fått samferdselsbyråden. Det mener mange var et stort tabbegrep av Høyres byrådsleder Eirik Lae Solberg.

Det siste Oslo-folk ønsker nå, er mer av det man stemte for å bli kvitt sist høst.

Det er ikke helt umulig at ekstreme påfunn fra TØI kan få et viss gjennomslag også i det nye byrådet.

Men det er flere hindre i veien før dette forslaget kan bli en realitet. I Oslo styrer kommunen over de kommunale veiene, mens det er staten som kontrollerer farten på statens veier.

Dermed er kommunen avhengig av støtte fra staten dersom et bystyreflertall ønsker utvidet 30-sone slik TØI foreslår, skriver avisen.

Den rødgrønne regjeringen har tidligere vært negative til denne typen ideer, som da MDG foreslo fartsgrense på 20 km/t. Se artikkel under.

Les også: 

MDG vil ha 20-grense i Oslo: Kontant nei fra Statens Vegvesen

Bestill fra Document i dag:

Kjøp Jean Amérys bok!

Husk å støtte Document:

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.