Det kan bli mye å gjøre for politiet med 20 km/t som fartsgrense. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

I strid med både opposisjonen og med all fornuft greide MDG å presse gjennom et forslag om fartsgrense på 20 km/t i en av Oslos bydeler. Det er trolig bare begynnelsen. Når skal noen si stopp til denne gjengen?

Det er Avisa Oslo som melder om saken.

Bydelsutvalget i Gamle Oslo går videre med planene om fartsgrense 20 km/t på Kampen, forteller avisen.

Dermed skal biler være nødt til å kjøre i under vanlig sykkelhastighet, noen vil kalle det «godt joggetempo». Det fremstår for de aller fleste som temmelig spinnvilt, med mindre man tilhører klikken av MDG-politikere og deres lille skare av tilhengere.

Avisen fortsetter:

Fartsgrensen er blitt heftig debattert etter omtale i Avisa Oslo, men forslaget nådde gjennom den første politiske dragkampen før det kan bli en realitet.

Det var langt fra bred enighet om forslaget.

Utprøving av 20-grensa ble vedtatt med ti mot fem stemmer i bydelsutvalget. MDG, Ap, SV og Venstre stemte for. Høyre, Rødt og FrP stemte imot.

Velgerne bør her merke seg at også det påstått «borgerlige» Venstre stemte for påfunnet, sammen med sine rødgrønne venner. Om dette partiet var knøttlite i Oslo fra før, ligger det kanskje an til en ytterligere halvering?

Når man først er inne på halvering av velgeroppslutning: MDG har den seneste tiden har vært i nærmest fritt fall på meningsmålinger i Oslo, og antallet som støtter partiet er halvert i forhold til kommunevalget i 2019. Det er altså stadig færre som står bak de stadig mer rabiate påfunnene fra dette partiet. Det er alt annet enn «folkelig støtte» for denne politikken.

Det er vanskelig å se noen mening i et slikt forslag. MDG eller andre har ikke fremlagt ulykkesstatistikk eller annet som kan begrunne en slik drastisk reduksjon i fartsgrensen. Det finnes rett og slett ikke rasjonelle empiriske grunner for tiltaket.

Påfunnet synes motivert av den type «følelser» som styrer det meste av både MDG og andre «grønne» partiers politikk. Lettvinte slagord, emosjonelle floskler og rent visvas legges til grunn for beslutninger som får store konsekvenser for andres hverdag. Det er «grønn poltikk» i et nøtteskall.

Man skyr rett og slett ingen midler for å gjøre det mer og mer vanskelig å ha bil i hovedstaden. Man ser helt bort fra hvor viktig bilen faktisk er for store deler av byens befolkning. Man trenger bil for å få hverdagen til å «gå opp».

Men siste ord er heldigvis ikke sagt i saken. Før denne grensen kan iverksettes, må den godkjennes av Statens vegvesen. Ifølge Avisa Oslo kan det stanse der:

Statens vegvesen er imidlertid ikke overbegeistret for 20-sone som tiltak i seg selv for å redusere fart.

Det er lov å håpe at det dermed omsider kan komme noen voksne inn i rommet og få en slutt på denne useriøse leken med samferdselspolitikk.

 

Lær alt om klimasaken og hysteriet rundt den. Kjøp Kents bok her!

 

 

 

 

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.