Nye elbiler i produksjonslinjen. Foto: Ian Forsyth/Pool Photo via AP)

Nye milliarder pøses inn for å realisere temmelig luftige visjoner om et industrielt batterieventyr i Europa. EU-kommisjonen foreslår 3 milliarder euro i støtte.

Ideen om storstilte satsninger på batteriproduksjon i Europa viser seg å være seiglivet. Svært lite tyder på at det er mulig å få noe slikt til å lønne seg i europeiske høykostland.

Derfor må det gis enorme beløp i støtte for å etablere, og trolig også å drive, slik virksomhet. Den klarer verken å reise seg eller å stå uten økonomiske krykker fra politikerne.

Alt som har med det såkalte grønne skiftet å gjøre, later til å være ulønnsomme milliardsluk som skal bekostes med offentlige penger.

De som tjener på dette, er klikken av grundere, ledere og spekulanter som sitter tett på slike virksomheter, det kan på mange måter sammenlignes med pyramidespill. .

EU-kommisjonen foreslår nå å sette av 3 milliarder euro, ca. 35 milliarder kroner,  til å støtte batteriproduksjon i Europa, trolig til stor glede for nettopp slike spekulanter.

NTB melder om saken.

Batteripakken skal finansieres gjennom EUs innovasjonsfond, opplyser EU-kommisjonens visepresident Maros Sefcovic på en pressekonferanse onsdag.

Dette er en form for planøkonomi som har lite til felles med de kapitalistiske grunnideer som hele den vestlige velstandsutviklingen er tuftet på.

Norsk batterifloke

Også i Norge satses det stort på produksjon av bilbatterier eller batterimaterialer. Men EUs opprinnelsesregler kan bety at biler med for stor andel av norskproduserte deler blir omfattet av de nye tollreglene, som altså skal gjelde fra 2027.

Ifølge Energi og Klima skapte brexit en spesiell batterifloke, nemlig at norske batterier etter 2027 ikke kan monteres i elbiler produsert i Storbritannia eller EU, dersom disse skal selges tollfritt i EU og De britiske øyer.

Men nå gjør EU-kommisjonen helomvending og foreslår å utsette innføringen av en egen tollsats på 10 prosent for elbiler som importeres fra Storbritannia i samme periode.

Det er uklart hva dette vil ha å si for norsk produksjon.

– Dette er et forslag som skal bidra til å løse problemer for EU og britisk industri. Når det gjelder Norges spesielle situasjon, er det noe vi må håndtere separat, sies det fra EU-kommisjonen.

To norske bedrifter har i år fått store beløp i støtte fra EU til batteriproduksjon: Selskapene Freyr og Vianode ble tildelt henholdsvis 100 og 90 millioner euro i sommer.

Freyr er en historie i seg selv, se også artikkel under.

Les også:

 

Freyrs grønne «subsidieslott» raser på børsen i New York

Gode bøker fra Document! Bestill i dag:

Støtt Document ved å kjøpe bøker fra Document Forlag!

Bli abonnent og få tilgang til alle våre saker straks de legges ut:

Husk å støtte Document:

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.