EU-kommisjonen myker opp reglene for statsstøtte til selskaper som driver med såkalt fornybar energi. Endringen er et svar på amerikanske og kinesiske subsidier.

NTB melder om saken. De skriver at EU-kommisjonens oppmykede regler vil vare ut 2025, og vil gjelde virksomhet som skal framskynde overgangen til fornybar energi og energilagring.

De allerede massive subsidiene til det grønne hysteriet skal altså økes ytterligere. Blant det som vil få støtte er selskaper som driver med avkarbonisering av produksjonsprosesser i industrien.

I «eksepsjonelle tilfeller» vil medlemsland kunne gi tilsvarende statsstøtte som andre land, for å motarbeide «risikoen for at investeringer blir flyttet ut av Europa», opplyser EU-kommisjonen.

Industri som både er skadelig for naturen og svært lite lønnsomt skal reddes ved massive subsidier. Hadde det ikke vært bedre å la USA bare kjøre sitt eget løp?

Norge vurderer selvsagt å følge EU i denne saken. Om noen idiotiske batterifabrikker, som f.eks. Freyr, flytter ut av Norge, så er dette en stor gevinst for den norske økonomien. Da slipper vi å betale for ny flyplass til det fiktive batteriselskapet.

Det virker som hele den politiske eliten i Vest-Europa har mistet bakkekontakten fullstendig.

Formålet med regelendringene er å hindre at europeiske selskaper flytter driften til USA for å dra nytte av de grønne subsidiene som regjeringen der lokker med, eller til Kina.

I president Joe Bidens gigantiske skattepakke Inflation Reduction Act (IRA) skal 3.700 milliarder kroner brukes på å subsidiere grønn industriutvikling i USA.

Den inkluderer blant annet skattefordeler for amerikanskproduserte elbiler og batterier, noe som har ført til misnøye hos europeiske produsenter. EU-lobbyister har forsøkt å overtale USA til å gjøre unntak for europeiske selskaper, men uten særlig framgang.

Biden og EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen skal møtes i Det hvite hus fredag.

Les også:

Batteri­eventyret i Mo i Rana kan bli «utsatt», men alt går strålende

Kjøp «Et varslet energisjokk» her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.