19. mars 2021 skrev Vebjørn Selbekk på lederplass i Dagen at å ta covid-19-vaksine, er en kristen­plikt i solidaritet med dem som er svakere enn en selv. Det begynner å bli en tid siden disse og tilsvarende ord fra tidligere biskop Halvor Nordhaug falt, men de er ikke mindre viktige å kommentere av den grunn.

Først: Hva er kristenplikt? Ordet er ikke direkte brukt i Bibelen, men Jakob (1,27) kommer nær når han skriver «En ren og usmittet gudsdyrkelse for Gud og Faderen er dette: å se til farløse og enker i deres nød, og å holde seg uplettet av verden.» Jeg tror Selbekk, biskopen og andre har rimelig god forståelse av dette og lignende skriftsteder hvor det selvsagt ikke står at vaksinasjon er noen kristenplikt. En åpenbar grunn er at Bibelens skrifter ble skrevet før vi hadde vaksiner, men hvor Ordet er taust hadde jeg håpet Selbekk og biskopen også hadde vett til å holde munn.

På et generelt grunnlag er det å ta vaksine et fritt, personlig medisinsk valg. Hva jeg velger – eller velger bort – å injisere i kroppen, har verken Selbekk, biskopen, helsemyndigheter eller hvem det måtte være noe som helst med. Spesielt alvorlig blir det når Selbekk kaller det en kristenplikt å ta vaksine siden han da assosierer en handling med noe som angivelig er Guds vilje. Imidlertid er ikke dette annet enn falske, forførende ord fra redaktøren, uten bibelsk forankring. Mindre alvorlig blir det ikke med Selbekk og biskopen som tydelige – og for mange autorative – stemmer i Kristen-Norge.

I etterpåklokskapens lys vil kanskje noen hevde at Selbekks uttalelse kan forsvares, siden vi i mars 2021 ikke hadde samme kunnskap om covid-19 og vaksinasjon som vi har nå.

Til det vil jeg svare at det ikke forrykker den prinsipielle siden av uttalelsen. Om vi mot formodning antar en vaksine uten bivirkninger som beskyttet mot smitte, alvorlig sykdom og død, er Selbekks ord fortsatt uforenlige med sann bibelsk kristenplikt. Grunnen er at vaksinasjon er og blir et personlig valg, og hvor Bibelen er taus, skal også Selbekk og kristenledere være tause.

Men hvis vi fortsatt holder oss til mars 2021, hvilken kunnskap hadde vi om vaksinen da? For alle – inkludert oss Selbekk karakteriserer som konspirasjonsteoretikere – hadde vi den viktige kunnskapen at vaksinen var hastegodkjent, teknologien den benyttet, hadde aldri før vært utprøvd på mennesker i stor skala, og ingen kjente til langtidsvirkninger. Mao. stirret vi inn i det store ukjente hvor utrullingen av tidenes største medisinske eksperiment – med Selbekk og biskopens bidrag av ordet kristenplikt som innpakningspapir – har resultert i død og helvete for mange, inkludert blant barn og unge.

Spør Karl-Erik Hordnes, unge menn med ødelagt helse og kraftig redusert forventet levealder grunnet irreversibel hjerteskade, de over 7000 med alvorlige bivirkninger i Norge, etterlatte etter de altfor mange som døde i 2022 – inkludert barn og unge – hvor vi ikke finner annen forklaring enn covid-19- vaksinasjon. Et annet moment er at Pfizers vaksine aldri var testet mot smitteoverføring, og beskyttelse mot alvorlig sykdom og død var i beste fall midlertidig. Det som nå imidlertid bekymrer mest, er hva som venter rundt neste sving i en befolkning med desimert immunforsvar grunnet en medisinsk intervensjon Selbekk og biskopen har karakterisert som en kristenplikt å la seg innordne under. Det vil bare fremtiden vise, og når vi igjen stirrer inn i det store ukjente, må jeg innrømme – med historien som bakteppe – at jeg ikke er optimistisk.

Den medisinske katastrofen covid-19-vaksinasjon har vært, illustrerer hvor galt ting kan gå når fagfolk ikke er føre var og anlegger en «do no harm»-tilnærming. I tillegg illustrerer den hvor galt det blir når tydelige stemmer i Kristen-Norge kommer med anbefalinger assosiert med kristenplikt, men uten bibelsk forankring. Dette er forførende vranglære som for noen kan ha medført ødelagt helse eller tidlig død.

I lederartikkelen hevder også Selbekk at vi angivelige konspirasjonsteoretikere undervurderte covid-19-virusets farlighet. Til dét er å si at internasjonal forskning har vist dødelighet på 0,07 % for aldersgruppen 0 til 69 år før vaksinasjon, og Folkehelseinstituttet estimerte i begynnelsen av desember 2020 norsk dødelighet til å være 0,12 %, omtrent på nivå med influensa. Ett år senere opplevde Norge at en del eldre døde av omikron, men det var etter at flere vaksinedoser hadde blitt injisert i den delen av befolkningen.

Som tilleggsargument for at det er en kristenplikt å ta vaksinen, hevder Selbekk også at det kunne bidra til en gjenåpning av samfunnet. Til det er å si at det ikke var covid-19 som stengte samfunnet, men myndighetenes knefall for feilaktige datasimuleringer – ikke empiri – hvor de kastet eksisterende beredskapsplaner over bord. I lys av dette er det interessant å notere at i USAs største Amish-samfunn, med over 45.000 innbyggere – hvor de ikke fulgte tiltak under pandemien og heller ikke vaksinerte seg –, knapt har vært mulig å identifisere covid-19-assosierte dødsfall. En mulig implikasjon kan være at tiltak og feilbehandling forklarer mange dødsfall og ikke selve covid-19-viruset.

Uansett covid-19-virusets farlighet eller ikke, covid-19-vaksinens tilsiktede virkning eller bivirkninger, Selbekk og biskopen har ingen autoritet til å fortelle andre hva som er kristenplikt på områder hvor Bibelen er taus. Historien har nå lært oss hvor galt slike uttalelser kan føre av sted. Etter min mening er Selbekk heller ikke spesielt treffsikker i sin karakterisering av konspirasjonsteoretikere, men slike merkelapper må han få lov til å bruke, med eller uten Bibelen i hånden.

Jarle Aarstad er professor ved Høgskolen på Vestlandet og oppgir ingen interessekonflikter.

Document Forlag utgir Mattias Desmet. Kjøp boken her!

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.