Et tysk kampfly av typen Eurofighter. Foto: Hermann Keist / Wikimedia Commons.

Piloter som tidligere har tjenestegjort i det tyske luftforsvaret, har siden gitt opplæring til militære piloter i Kina, og denne inkluderer høyst sannsynlig kunnskap som kan brukes i et angrep på Taiwan, avslører nyhetsmagasinet Der Spiegel og tv-kanalen ZDF.

Sikkerhetsmyndighetene er dypt bekymret. Der Spiegel skriver:

Tyske sikkerhetsmyndigheter anser det nå som svært sannsynlig at pilotene i Kina har røpet militære fagkunnskaper, gitt hemmelige innsatstaktikker fra Bundeswehr og NATO videre, og sågar trent på angrepsscenarier som kan være anvendelig i et kinesisk angrep på Taiwan.

Metodene bærer preg av raffinert kriminalitet:

I flere tilfeller ble pilotene tilsynelatende betalt via postkassefirmaer på Seychellene. Noen av dem arbeidet også i selskapet til en avslørt kinesisk spion.

Lederen for forsvarskomiteen i den tyske Forbundsdagen, Marie-Agnes Strack-Zimmermann (FDP), er ikke imponert over de tidligere Luftwaffe-pilotenes patriotisme: Det er absurd at de gir opplæring til jagerflypiloter i Kina, fastslår hun.

«Etter endt tjeneste må enhver form for opplæring fra våre soldater begrenses til NATO-land og strategiske partnere.»

Det som er skjedd i Kina, er skandaløst, mener hun.

«Det at vi indirekte hjelper Kina med å ruste opp sitt flyvåpen, er uakseptabelt.»

Tysklands forsvarsminister Boris Pistorius har reagert forsiktig på avsløringen, og nøyer seg med å konstatere at saken må undersøkes og eventuelle regelbrudd straffes.

Tidligere luftvåpeninspektør Karl Müllner er krassere i ordbruken:

«Slikt arbeid er en vanære for enhver som tar sin offisersære på alvor.»

ZDF har forsøkt å komme i kontakt med en av de tyske pilotene som har jobbet for kineserne, identifisert som Peter S. fra Rostock. Han bor angivelig i Kina, og naboene har ikke sett ham på flere måneder. Selv avbryter han samtalen idet tv-kanalen ringer ham opp.

Peter S. har en lang karriere bak seg i Bundeswehr, kjenner NATOs hemmelige taktikker, og er tidligere Eurofighter-instruktør. Blant kollegene som ZDF har sporet opp, er det to andre tyske piloter som har jobbet for Kina, som har like tung bakgrunn – Alexander H. og Dirk J.

Alle tre har selskaper på Seychellene, og samtlige ble rekruttert av et selskap i Beijing ved navn Lode Technology så langt tilbake som i 2016. Også i Sør-Afrika finnes et lignende rekrutteringsselskap.

En av det Beijing-baserte selskapets aksjonærer, er kineseren Su Bin, som ble dømt for spionasje i USA i 2016, men ifølge Corriere della Sera raskt ble sendt til Kina i forbindelse med en fangeutveksling.

Peter S. tør opp en smule etterhvert, og hevder overfor Der Spiegel og ZDF at han ikke har avslørt militære hemmeligheter under pilotopplæringen for kineserne. Tysk kontraetterretning forsøker nå å ta detaljert rede på hva de tyske pilotene har lært bort i Kina, opplyser de to mediene.

Det er ikke første gang Kina har lyktes i å rekruttere jagerflypiloter fra Vesten. Også tidligere piloter fra US Air Force og Royal Air Force har blitt avslørt for lignende virksomhet, etter at kineserne har lokket med lønninger tilsvarende ca. tre millioner norske kroner.

I henhold til Corriere della Seras etterretningskilder har denne rekrutteringen skjedd i samsvar med en helt bevisst kinesisk strategi. Den tyske forsvarsministeren har sagt til sin kinesiske kollega at Kina må slutte med sånt, opplyser den italienske avisen.

 

Document Forlag utgir Mattias Desmet. Kjøp boken her!

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.