Biltrafikken i Oslo skulle ned med 20 prosent innen utgangen av 2023, men har bare falt med 1,3 prosent siden 2015.

I 2019 slo byrådet fast at Oslo skulle bli verdens første utslippsfrie storby. Flere mål skulle være oppfylt innen utgangen av 2023. Men minst tre av Oslos klima- og trafikkmål vil ryke, skriver Aftenposten.

Klimagassutslippene skulle være redusert med minst 52 prosent innen utgangen av 2023 sammenlignet med 2009-nivå, men det målet blir minst tre år forsinket. Målet var 100 kilometer med ny sykkelvei i år, men byrådet mener nå at cirka 80 kilometer er realistisk. Det innrømmer byråd for miljø og samferdsel Sirin Stav (MDG) i et notat til samferdsels- og miljøutvalget.

Avstanden mellom mål og måloppnåelse er særlig stor når det gjelder å få ned biltrafikken. Trafikken har stått nesten på stedet hvil til tross for en kraftig økning i bompenger, innføring av en ny, indre ring og fjerning av P-plasser.

Stav skriver i en epost til Aftenposten at de må gjøre mye mer fremover.

– Nå i april skal vi kutte kollektivprisene, og til neste år skal vi øke bompengene.

– Jeg vil mye heller at vi strekker oss etter ambisiøse mål enn at vi setter slappe mål, sier MDG-byråden.

Kjøp Paul Grøtvedts bok her!

Kjøp e-boken av Kent Andersen her!

 

Kjøp «Mesteren og Margarita» her!

Kjøp Susanne Wiesingers bok «Kulturkamp i klasserommet»!  Du kan også kjøpe den som e-bok.

Kjøp Jean Raspails roman «De helliges leir» her!  Du kan også kjøpe den som e-bok e-bok.

 

Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok eller som e-bok!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.