Syklister, bilister, fotgjengere og kollektivreisende over hele landet får denne vinteren innsyn i konsekvensene av nedsnødde norske politikeres hjelpeløse forhold til norsk vinterklima. Politikernes krav om å redusere CO2-utslipp fører til at brøytemannskap må bruke mer tid på å lade utstyret enn å brøyte.

Stadig innføres nye krav om å redusere utslippene av CO2. Klimakåte politikere insisterer attpåtil på å bruke milliarder av kroner på å fange plantenæringen, for å så å bruke enda flere milliarder på å transporterere den ned i et bunnløst hull. (Les: Planlagt prestisjeanlegg for karbonfangst må svi av flere penger)

Denne karbonbesettelsen har ført til at stadig flere kommunale og statlige foretak har kastet seg på bølgen med å kjøpe inn elektrisk drevne anleggsmaskiner. At det er galskap å benytte seg av strømslukende maskiner som knapt kan jobbe én time i kalde og i dette tilfelle snørike Norge før de må lades opp i fire timer, ofte ved hjelp av et dieselaggregat, er jo noe absolutt alle med en snev av fornuft burde forstå.

Dessverre har de tannløse hovedstrømsmediene for lengst oppnevnt seg til nedsnødde politikeres høye beskyttere og selv opprettet sine egne «klimaredaksjoner», så galskapen får bestå.

Derfor var det desto mer gledelig at Nettavisen brøytet vei for de nedsnødde med en artikkel skrevet av Espen Teigen, publisert sist lørdag:

Brøytebilsjåfører forteller til Nettavisen om frustrasjonen over å måtte bruke mer tid på å lade el-brøytebilen enn å få vekk snøen.

De nye kravene til maskiner, kjøretøy og lignende henger sammen med den nasjonale klimaplanen om å innføre flere nullutslippsløsninger. Eksempelvis har det kommet krav om at kommuner skal gå til anskaffelse av kjøretøy som har null utslipp, som oftest elektriske, innen 2025.

Enkelte steder har kommunene startet innfasingen av elbiler, eksempelvis i hjemmetjenesten. Kravene fra statlig hold har vakt sterke reaksjoner hos enkelte ordførere, som er rådville over hva de skal gjøre for å sikre tjenestene i små kommuner.

Artikkelen er lang og fortjener å bli lest i sin helhet!

El-maskiner skaper brøytetrøbbel: Må lades i fire timer etter én times bruk (Nettavisen)

Les også:

Å lade en el-lastebil drar like mye strøm som et helt boligområde

Planlagt prestisjeanlegg for karbonfangst må svi av flere penger

Oslo kommune har brukt opp pengene: Bydel holder park­trapper stengt i vinter

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.