Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap). Foto: Emilie Holtet / NTB

Regjeringen fremskynder kravet om nullutslipp ved offentlige kjøp av bybusser. Først skulle kravet gjelde fra 1. januar 2025, nå blir det fra nyttår 2024.

Alle problemene som har meldt seg etter innføring av elektriske busser, har ikke rokket ved myndighetenes syn på disse bussene.

Nå meldes det tvert imot at regjeringen vil fremskynde innføringen av elbusser i norske byer.

Les også artikkel under, om erfaringene med slike busser blant annet i Oslo.

NTB beretter om saken.

– I stadig flere deler av transportsektoren er det nå mulig å gå over til nullutslippskjøretøy. Vi fremskynder derfor kravet til nullutslipp i offentlige anskaffelser av buss med ett år, fra 2025 til 2024, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) i en pressemelding.

Han peker på at i arbeidet med å redusere utslipp, må det tas i bruk flere virkemidler, og han sier at det offentlige må gå foran. Å redusere utslippene fra transportsektoren er avgjørende for å nå klimaforpliktelsene, sier han.

De fremskyndede kravene gjelder for buss klasse I, som er bybusser hvor det som oftest er flere ståplasser enn sitteplasser, og med hastighet begrenset til 70 km/t.

For hver dieselbuss som byttes ut med elektrisk buss, vil CO2-utslippet reduseres med rundt 50 tonn CO2 per år.

– Dette er ett av flere virkemidler regjeringen tar i bruk for å få ned klimagassutslippene fra transportsektoren, som står for om lag en tredel av Norges klimagassutslipp, og om lag 60 prosent av de ikke-kvotepliktige utslippene, sier Nygård.

Les også: 

Stadig trøbbel for Oslos elektriske busser

Gode bøker fra Document! Bestill i dag:

Kjøp «Europas underlige død» her.

Bli abonnent og få tilgang til alle våre saker straks de legges ut:

Husk å støtte Document:

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.