Kunstneren Camilla Grythe støtte jeg først på for fem år siden. Da hadde hun en maleriutstilling i Galleri A på Majorstua. Motivene besto av bylandskaper fra Oslo og New York som kunstneren skildret med malerisk pågangsmot og utprøvende penselføring. Etter mitt skjønn en kunstnerisk vinkling og nærkontakt med stort potensial. For tiden mønstrer hun over tretti malerier i Galleri FINEART på Tjuvholmen i Oslo der kunstneren demonstrerer en iøynefallende modning i malerisk følsomhet og presisjon.

Det som nå slår meg med disse bylandskapene er at det enkelte motiv har fått en utdypet dimensjon i stedskarakter. Enten motivet er hentet fra Thereses gate eller Olaf Ryes plass så fyller kunstneren stedet med et sanselig nærvær som forvandler selv et trivielt gateløp til et stykke visuell poesi. Camilla Grythe jobber fortsatt i den impresjonistiske tradisjonen, men har nå skjerpet blikk og pensel for sanselighetens fylde i fargebruken. Nå er det ikke bare skyer og tåke som skaper magien på stedet, men en malerisk bruk av fargens ulike sjatteringer som både gir en utvidet stedskarakter og samtidig nytt liv til koloritten.

Denne friere og mer utdypende fargekarakteren har fortsatt mer potensiale i seg. Her har impresjonistene fortsatt mye å tilby, særlig gjelder det Claude Monet, som var en mester i å veve lyset og fargen sammen til en unik koloristisk fylde. På det feltet er Camilla Grythe i et spirende stadium, men du verden hvilke maleriske resultater hun her kan vise til. Hennes to store panoramaer over New York sett ovenfra i skråvinkel er også imponerende i sin belysning og koloritt. Her er fargebruken noe neddempet, men trolig tilpasset en fiktiv stemning og ikke det hektiske oppjagede bylivet.

 

Galleri FINEART Tjuvholmen:
Camilla Grythe, malerier
Varer fra 3/11 til 13/ 11 2022.

 

Kjøp Paul Grøtvedts bok her!

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.