Longyearbyen skal gå over fra kullkraftverk til et kraftverk driftet av diesel, inntil ny energiløsning er på plass. Men det blir dyrt.

Lokalstyret i Longyearbyen sier de er avhengige av finansiering fra regjeringen for å få regnestykket til å gå opp, skriver Svalbardposten.

Anslaget er at dieseldrift vil kostet 137 millioner kroner årlig.

Longyearbyen lokalstyre skal etter planen ta en endelig beslutning om å utfase kullkraftverket i november. Kraftverket har i alle år forsynt Svalbard med strøm, men nå er planen er at kullkraftverket skal stenges senest høsten 2023.

– Det er en stund til det skal legges om fra kull til diesel, men vi er avhengig av en viss forutsigbarhet før endelig beslutning treffes, sier lokalstyreleder Arild Olsen.

Han sier de ber om mindre støtte enn forbrukerne på fastlandet får.

– Grovt sett ber vi om at våre kunder forblir på omtrent dagens nivå, altså: 2,10 kr per kWh strøm, og 0,50 kr per kWh fjernvarme. Basert på dette er det beregnet et forventet årlig støttebeløp i størrelsesorden 50 til 70 millioner kroner, sier Olsen.

Bakgrunnen for stengningen av kullkraftverket er at videre drift av kullgruva Gruve 7 vil kreve en kostbar oppgradering. I omstillingsprosessen er det pekt på både på sol- og vindkraft som mulige fremtidige løsninger.

Husk å støtte Document også i sommer:

Kjøp «Et varslet energisjokk» her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.