Danmarks tidligere utlendingsminister Inger Støjberg. Foto: Eric Vidal / Reuters .

Den profilerte danske politikeren Inger Støjberg mener tiden er inne for at syrerne som kom til landet etter 2015, må vende hjem igjen. De har ikke lenger noe i Danmark å gjøre, det er i Syria de hører hjemme.

Inger Støjberg var utlendings- og integreringsminister i Lars Løkke Rasmussens tredje regjering til juni 2019.Hun representerte partiet Venstre, som hun forlot tidligere i år. Nå er hun uavhengig representant i Folketinget.

Nylig skrev hun et innlegg på Facebook som har vakt oppsikt. Hun tar til orde for at de mange tusen syrerne som kom til Danmark etter krisen i 2015, nå bør pakke sammen og reise hjem. Det skal være snakk om ca. 35.000 syrere som oppholder seg i landet.

Jyllandsposten beretter at Støjbergs åpne brev har «tatt av» på nettet og ført til heftig debatt:

Inger Støjbergs åbne brev er på få timer blevet delt over 1.700 gange og har i samme tidsrum fået næsten 3.000 kommentarer. Nogle af disse kommer fra både enige og uenige politikere, som melder ind med deres partiers erklærede standpunkter i sagen.

I brevet skriver hun blant annet følgende, rettet direkte til de syriske migrantene i landet:

Jeg var udlændingeminister, da I kom til Danmark. Jeg ved derfor helt præcist, hvad der var aftalen mellem jer og os danskere, dengang I kom. Aftalen var, at vi beskyttede jer, mens krigen rasede, men at I naturligvis skulle rejse hjem den dag, det igen blev muligt for jer.

Da I kom til Danmark, sagde vi klart og tydeligt til jer, at vi forventede, at I indordnede jer under de danske regler og forsørgede jer selv, mens I var her. Det har alt for få af jer levet op til.

Hun fortsetter:

Alle jer unge gav vi gode muligheder for at gå i gang med en gratis uddannelse, så der er noget at bygge videre på i Syrien. Den mulighed gav vi, selv om nogle af os godt vidste, at der med stor sandsynlighed ville opstå et ramaskrig, når vi kom dertil, hvor vi er i dag: Nemlig at forholdene nu er sådan, så I kan rejse hjem igen.

Støjberg kommenterer de danske aktivistene som vil at syrerne skal bli:

Det var ikke svært at forudse, at rektorer, debattører, røde politikere, lokalsamfund, klassekammerater, interesseorganisationer og dagbladet Politiken ville stille sig i spidsen for en kampagne for at få f.eks unge studerende til at kunne blive i Danmark, selvom behovet for vores beskyttelse er ophørt.

Jeg kan sagtens sætte mig ind i, at det på mange måder er bedre og mere behageligt at være her i Danmark end i Damaskus. Men Danmark er ikke jeres fædreland.

Omkring 140.000 syrere er allerede frivilligt vendt tilbage til Syrien fra nærområderne, og når de kan, så kan I selvfølgelig også.

Avslutningsvis er hun klar på hva syrerne nå skal gjøre, og hvorfor:

Danskerne er et generøst folkefærd, og vi har beredvilligt lagt land og velfærdssamfund til, da I havde brug for det. Men nu er behovet der ikke længere.

Kære syriske flygtninge: Nu er tiden kommet til, at de af jer, der har fået inddraget jeres opholdstilladelse, pakker jeres ting sammen, rejser hjem og begynder genopbygningen af jeres eget fædreland.

Støjberg synes syrerne skylder Danmark en takk:

Og undervejs må I meget gerne sende danskerne en stor tak for al den hjælp, I fik, mens I havde brug for det. Det har danskerne faktisk fortjent.

Inger Støjberg

Les hele brevet.

Gode bøker du bør lese:

Kjøp Asle Tojes siste bok her!

Lær alt om klimasaken og hysteriet rundt den. Kjøp Kents bok her!