Sakset/Fra hofta

Leder Abdirahman Diriye i Islamsk Råd Norge (IRN) innrømmer at muslimene i moskeene ikke lytter til myndighetenes koronaanbefalinger. De må få anbefalingene fra imamer, sier Diriye. Foto: Heiko Junge / NTB

I dialogmøte med statsminister Erna Solberg innrømmer Islamsk Råd at muslimene i moskeene ikke lytter til myndighetenes anbefalinger. Koronareglene må formidles av kjente imamer dersom muslimene skal følge dem.

– Vi ser at dere tilhører utsatte yrkesgrupper, opplever trangboddhet og også har en eldre befolkning, men vi tror det kan handle om mangel på kunnskap, sa Solberg i møte med Islamsk Råds leder, Abdirahman Diriye.

Kunnskapsmangelen har vært et gjennomgangstema siden den første koronanedstengingen – med påfølgende krav om oversettelser av smittevernregler på alle språk. Det statsministeren ikke tar høyde for er innvandrermiljøenes manglende vilje til å lytte. Det kan ikke kalles annet enn et klassisk eksempel på de lave forventningers rasisme når myndighetene antar at et sekssifret antall innbyggere ikke vet hvorfor de må holde ungene sine hjemme fra skolen og ikke vet at de må følge smittevernregler.

Hvorvidt Islamsk Råds leder Abdirahman Diriye mente å være så direkte i å innrømme at moskeenes muslimer gir blaffen i myndighetenes råd vites ikke, men i Dialogmøte om korona-tiltak rettet mot innvandrermiljøer innrømmer han det likevel, når han beskriver hva rådet har gjort for å senke smittetallene i den muslimske innvandrerbefolkningen.

– Vi har fått kjente imamer til å lese opp smittevernreglene, forteller Diriye.

Han forklarer videre at når muslimske troende får informasjonen fra imamer, er det mye enklere å få dem til å følge rådene.

Det handler altså ikke om at miljøet ikke har evnet å ta til seg kunnskap, slik statsministeren antar, det handler derimot om at de ikke bryr seg om myndighetenes anbefalinger. Når rådene pakkes inn i religiøs kontekst, er de derimot langt enklere å følge.

Dersom myndighetene tok hensyn til denne informasjonen, ville de kanskje selv fått litt kunnskaps-påfyll. De kunne eksempelvis lært at folk som kommer fra en kultur der regimene ikke bryr seg om befolkningen, der bryr heller ikke befolkningen seg med regimene. Denne holdningen forsvinner ikke av geografisk forflytning.

Solberg kunne i tillegg lært noe om hvordan hvordan folk orienterer seg i samfunnet avhengig av hvorvidt de kommer fra tillitskultur eller fryktkultur. I MENA-landenes fryktkultur er det helt alminnelig å ikke følge regler og anbefalinger dersom du samtidig ikke risikerer straff.

 

Sverige i endring. Kjøp Islamismen i Sverige her!