Lite å juble for om dagen for MDG og Lan Marie Berg. 

Beslutningen om å bygge ny E18 vest for Oslo er et tungt nederlag for MDG. Ikke minst er dette vondt å svelge for partiets frontfigur i saken, Lan Marie Berg. Hva vil partiet gjøre nå?

MDG har satt mye prestisje inn på å forhindre en oppgradert E18 vest for Oslo. I stedet gikk de på et nederlag som svir i hele partiet, ikke bare i Oslo. .

NTB kunne tidligere i dag melde dette:

«Ap og Sp i Viken sikrer flertall for en lånegaranti fra fylket for å bygge ut E18. MDG og SV går ut av fylkesrådet.

– Vi bør alle bestrebe oss på å lande denne saken en gang for alle. Det er nok omkamp og trenering av lovlig fattede vedtak. Nå må vi få en avklaring, sa fylkesrådsleder Tonje Brenna (Ap) på en pressekonferanse mandag.

Dette er en sak der MDG har lagt ned mye engasjement, og trolig hadde håpet på et gjennomslag de kunne slå i bordet med, og vise sine velgere. .

I stedet havner partiet helt på sidelinjen, og kan bare se på at de store partiene danner et trygt flertall for å gå i gang med denne utbyggingen.

Ny E18 er et prosjekt de fleste som forstår noe om samferdsel, innser at er helt nødvendig for å sikre en forsvarlig trafikkavvikling omkring landets hovedstad.

At saken har vært viktig for MDG,  fremgikk allerede i 2016. I forbindelse med at Raymond Johansens rødgrønne byråd ble dannet, erklærte påtroppende miljø- og samferdselsbyråd i Oslo, Lan Marie Berg (MDG) bombastisk at dette var avgjørende for partiet. VG skrev om dette i 2016:

«Før den nye rødgrønne byregjeringen i Oslo i det hele tatt er utnevnt, er MDG klare på at de trekker seg dersom de ikke får det som de vil i E18-saken.

Overfor VG fastslår MDGs frontfigur i hovedstaden, Lan Marie Nguyen Berg, at partiets knallharde ultimatum fra valgkampen står fast også etter de kommende forhandlingene mellom Oslo, Akershus og staten om E18.

MDG kommer ikke til å bli sittende i posisjon og administrere en «kapasitets-økning» på E18 vestover ut av Oslo – uansett».

Nå blir det altså slik MDG hadde lovet at de skulle forhindre.

Fra MDG, og spesielt fra Lan Marie Berg, reageres det temmelig bittert og bistert. På sin Facebookside fyrer Berg av denne kraftsalven:

«I dag har Tonje Brenna og Arbeiderpartiet i Viken bestemt seg for å ofre det rødgrønne samarbeidet i Norges mest folkerike fylke for å få bygget en gigantisk motorvei inn til Oslo. Det er tidenes miljøsvik for Osloregionen og ubegripelig nå når vi har dårligere tid enn noensinne for å kutte klimagassutslipp.»

Her høres det ut som om hun nå er innstilt på å holde sitt «løfte» fra 2016, nemlig om å avbryte samarbeidet med Ap om noe slikt ble vedtatt.

Hun fortsetter sin Facebook-utblåsning:

«Dessverre skjer dette gang på gang. Ap snakker om klima, men svikter i viktige klimasaker når det virkelig gjelder. De gir blaffen i beskjeden fra de tusenvis av unge som krever klimahandling nå. De ignorerer også fagfolkene som tydelig har vist at denne veien gir mer kø, kork og kaos og mer forurensing».

Igjen er skyver MDG «de unge» foran seg. Hun får det til å lyde som om unge unisont støtter opp om MDGs politikk. Det er faktisk en grov undervurdering av en hel generasjon.

Videre tar hun «fagfolkene» til inntekt for sitt syn, uten å nevne at en rekke fagfolk mener noe helt annet. Det er samme tilsnikelse MDG i årevis har bedrevet også i klimasaken.

Man ser et skadeskutt tydelig MDG som nå sitter på sidelinjen. Det gjør neppe  stemningen i partiet bedre at man nettopp havnet under sperregrensen i en meningsmåling.

MDG seiler rett og slett ikke i medvind for tiden. De enkle dagene da det holdt med brede smil og noen banale floskler om «grønt» ditt og datt, kan synes å være over. Det kreves litt mer nå.

Hvilke følger vil E18-beslutningen få for styringen av Oslo i de tre og et halvt år som gjenstår av nåværende byrådsperiode? Skal MDG forlate byrådet, og ta med seg SV (og ordfører Marianne Borgen) i dragsuget?

Svært mange Oslo-beboere ville trolig trekke et lettet sukk om MDG skulle forsvinne ut av styringsposisjon i byen. At SV var ute, ville knapt noen registrert.

Nå – ny bok:

Bestill Kent Andersens store klimabok her!

 

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.