Så langt i år har det kommet nesten 4000 migranter via sjøveien til Storbritannia. Torsdag ble det satt ny rekord med 235 migranter fordelt på 17 båter. Fredag ankom det 150 migranter på samme måte.

Hvis dette fortsetter i samme tempo, så vil antallet for 2020 bli fire ganger så høyt som for 2019. Det er ingen som tror at antallet migranter vil avta av seg selv i fremtiden.

Den britiske regjeringen vurderer å blokkere småbåtene med migranter før de når britisk farvann og deretter eskortere dem tilbake til Frankrike. Dette er en strategi som Australia benyttet for å stanse migrantene som kom fra Indonesia. Året etter at det ble innført i 2013, kom det 160 migranter til Australia sjøveien og i 2015 kom det ingen.

“Australia does an operation they call ‘push back’ and it has been successful. It is one option we are looking at,” sier en kilde i parlamentet til avisen The Times.

En kontroll med fingeravtrykk viste at 40 prosent av migrantene allerede har søkt om asyl i andre europeiske land.

Den britiske innenriksministeren, Priti Patel, kom farlig nær å innrømme at de var maktesløse overfor kanalkryssingene.

“I am working to make this route unviable. This involves stopping the boats leaving France in the first place [and] intercepting boats and returning those attempting to make a crossing,” tvitret hun, men la til “we face serious legislative, legal and operational barriers” to make the changes.»

Forholdet til Frankrike vil selvsagt bli meget surt hvis den britiske marinen følger migrantbåtene tilbake til Frankrike etter at den franske kystvakten har eskortert dem over til britisk farvann.

Det er også en risiko for at «push back»-strategien vil føre til at migranter hopper i sjøen og at dette dermed tvinger britene til å stanse fordi de ikke kan risikere liv.

Tony Smith, en tidligere leder av Border Force forklarer problemet:

“Bringing in the navy and other assets will provide us with more coverage at sea, but the problem remains the same: how to turn back the boats?”

“I don’t think forcible interdiction or blockade will work. Our primary responsibility is to save lives and rescue people. Likewise the French. The problem is that they are resisting rescue by the French.”

Litt overraskende var det finansminister Rishi Sunak som sa at britene hadde rett til å være frustrerte og lovet handling.

Dette virker litt utenfor Sunaks mandat. Politisk posisjonering? På den annen side så koster migrantstrømmen mye penger.

The Times    Daily Mail

Kjøp Halvor Foslis bok her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.