Nytt

Menneskesmuglerne i Middelhavet får drahjelp av de frivillige organisasjonene. Det italienske parlamentet reiste i mars spørsmål om det «utvidede samarbeidet» mellom de frivillige organisasjonene og menneskesmuglerne.

Presidenten i det italienske parlamentet, Laura Ravetto, kunne informere om to interne rapporter i Frontex som tok opp problemet. En av rapportene sa at migrantene som forlot Nord-Afrika hadde blitt gitt informasjon på forhånd om hvilken rute de skulle følge for å bli plukket opp av båtene fra de frivillige organisasjonene. Den andre rapporten dreide seg om en samtale som hadde blitt tatt opp bånd hvor menneskesmuglerne snakket direkte med besetningen på båtene til en av de frivillige organisasjonene.

EUs anti-trafficking organisasjon kalles for Operation Sophia. En nær kilde av organisasjonen bekrefter overfor Daily Mail at migranter sjøsettes med en klar forståelse av at frivillige organisasjoner vil «redde» dem og ta dem med videre til Italia.

Antallet båter tilhørende de frivillige organisasjonene har økt voldsomt. Det er nå dusinsvis av dem. Og de går til og med innenfor den libyske sjøgrensen (12 nautiske mil). Her kan man virkelig snakke om fjæresteiner! Migrantene pleide å kontakte den italienske kystvakten, men nå kontakter de båtene til de frivillige organisasjonene (NGO båter) istedet. Teamet ved gefira.org sier at de har bevis for at dette skjer. Her er en av sakene:

On the evening of 12 October 2016 at 21:15, 113 migrants were ‘rescued’ 8.5 nautical miles off the coast of Libya by four NGO ships: the Phoenix, the Astral, the Luventa and the Golfo Azzurro.

Earlier that same day, following contact from a a migrant boat operator, the Italian coastguard informed the Golfo Azzurro about the coming ‘rescue’ operation.

They directed the Golfo to a location within Libyan territorial waters. A Dutch journalist on board has confirmed communication with the ship, adding: ‘We were told to go to a location and to prepare for guests.’

Just before their arrival an Italian tug boat, the Megrez, stationed on the Libyan coast, sailed six miles into open sea in the direction of the rescue point and then returned to port without stopping.

The whole trip is recorded by Satellite AIS (Automatic Identification System).

Forty minutes after the Megrez turned around, the Phoenix spotted a boat with migrants.

The safe port of Zarish in Tunisia is just 60 nautical miles from the ‘rescue’ area. Instead, the NGO ferries took the migrants 275 nautical miles to Italy.

Golfo Azzurro opererer i libysk farvann.

En internasjonal sjømil er 1852 meter. Golfo Azzurro har vært 15742 meter fra kysten. Til sammenlikning er direktemålt avstand mellom Oslo og Sandvika 13000 meter og kjøreavstand 15000. Det burde gi en idé om hvor nær kysten disse båtene går. Dette er ren fergetrafikk.

I tillegg til denne henteservicen, så er det også rapporter om at den libyske kystvakten eskorterer migrantbåtene ut til internasjonalt farvann. Og at enkelte samarbeider med menneskesmuglerne, som The Times skrev om i februar i år.

Nederlandske frivillige organisasjoner er mer enn happy med å frakte migranter til Italia. REUTERS/Darrin Zammit Lupi

Og de ber om donasjoner for å holde migrantstrømmen gående.

Leger uten Grenser (MSF) sier at deres båter befinner seg i internasjonalt farvann mesteparten av tiden, men innrømmer at de flere ganger har vært i libysk farvann.

Frontex sier at med flere «redningbåter» så ser de flere drukninger. Maritime Security Review skriver om konflikten mellom de frivillige organisasjonene og Frontex.

Ten maritime search and rescue NGOs are pushing back against media reports that allege that they are facilitating human trafficking. Leaders from the NGOs met with members of the European Parliament to discuss ways to address unfavourable accounts of their activities. Last month, the head of EU border authority Frontex alleged that the NGOs were facilitating the business of human trafficking by ferrying migrants to Italy. “We must avoid supporting the business of criminal networks and traffickers in Libya through European vessels picking up migrants ever closer to the Libyan coast,» said Frontex leader Fabrice Leggeri in an interview with Die Welt. “This leads traffickers to force even more migrants on to unseaworthy boats with insufficient water and fuel than in previous years.” Medecines Sans Frontieres has described Frontex’s views on NGO activity as «extremely serious and harmful.» While security agencies were invited to this week’s meeting in Brussels, they did not attend.

In the Sicilian port of Catania, prosecutor Carmelo Zuccaro has announced that he is running an informal investigation into whether the NGOs are collaborating with human traffickers. «At times, there were 13 boats operated by NGOs working at once [last summer]. Do these NGOs all have the same motivations? And who is financing them?» he said, speaking to Reuters.

At norske medier som VG fortsetter å omtale migrantene som «flyktninger» er også et problem fordi det påvirker opinionen. De frivillige båtene er godt finansiert av giverglade europeere. Men ifølge EU så er det et fåtall som har krav på beskyttelse. 80% er økonomiske migranter, sier Dimitris Avramopoulos:

Dimitris Avramopoulos, the EU commissioner charged with improving the effectiveness of the border agency Frontex, says up to 80% of migrants arriving in Italy have no right to asylum, many are economic refugees from as far away as Bangladesh.

Many have been radicalised in the prisons and camps in Africa where they are ‘hired’ either illegally or off the books.

Den britiske tenketanken Quilliam har vist at migrantene betaler rundt $560 for overfarten og at IS tilbyr potensielle jihadistrekrutter $1000 for at de skal verve seg når de ankommer Europa.

Hvor lenge kan Italia og resten av Europa holde stand?

Daily Mail