Sakset/Fra hofta

21. mars 2017, ved presentasjonen av Faktiks.no: Historisk samarbeid mellom VG, Dagbladet og NRK. (f.v.) John Arne Markussen i Dagbladet, Gravejournalist Kristoffer Egeberg, kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen, og Sjefredaktørene Gard Steiro i VG presenterer samarbeidet for å bekjempe falske nyheter på Litteraturhuset tirsdag ettermiddag. Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix

For tredje gang har Faktisk.no rykket ut for å gjendrive påstander om at corona-viruset stammer fra Institute of Virology i Wuhan. Faktisk.no er oppsatt på at det inntrykk ikke må feste seg at Beijing er ansvarlig for viruset.

Men jo mer Faktisk.no kaver, jo sterkere blir mistanken om at det er akkurat slik det forholder seg.

Derfor blir spørsmålet: Hva er det Faktisk.no vil? Hvem sitt ærend løper de?

Fronten for å forsvare Kina er så massiv blant norske medier at man ikke skal se bort fra at det står sterke interesser bak som kjemper kampen for Kina.

Norsk offentlighet er ikke klar over hvor stor innflytelse Kina har skaffet seg verden rundt, fra USA til havner på Sri Linka, Djibouti, Darwar, Darwin og Haifa. Og på telekom-området gjennom Huawei. Kina var ved å oppnå et gjennombrudd da pandemien inntraff.

Det virker nesten som om Faktisk.no og norske medier forsøker å rake kastanjene ut av ilden for Kina.

Det er noe illevarslende over det, hvis vi ser på Kinas track record.

Norsk vinkel

Denne gang er det en norsk forsker, Birger Sørensen, som sammen med en brite Angus Dalgliesh, har publisert en artikkel i Quarterly Review of Biophysics som sier at viruset er manipulert av mennesker og det er forklaringen på at det spredte seg så fort. Det var laget for å spre seg.

Påstandene om at virusets protein er «spiked» er ikke ny. Men av en eller annen grunn tåler ikke Faktisk.no at det sies offentlig.

Faktisk.no er ute etter å drepe storyen.

NTB gjengir Faktisk.no-artikkelen og det slås fast uten omsvøp at NRK dummet seg ut.

Det var søndag at NRK omtalte påstander fra den norske vaksineforskeren Birger Sørensen om at koronaviruset trolig er utviklet av kinesiske og amerikanske forskere, en sak også NTB siterte.

Artikkelen har blitt møtt med kritikk fra flere hold, og NRK sier nå at arbeidet med saken var for dårlig.

NRK-saken var skrevet av Peter Svaar. Den var lang og grundig. Svaar er ingen nybegynner. Han ville aldri publisert noe uten kritisk gjennomgang, nettopp fordi det brøt med det som har vært «linja» i NRK gjennom hele corona-pandemien: Kina har ikke noe ansvar for viruset.

Norsk forsker skaper strid om virusets opphav: – Dette viruset har ikke en naturlig opprinnelse

Sekvenser i koronavirusets overflate viser at det ikke kommer fra naturen, men trolig er utviklet av kinesiske og amerikanske forskere. Det mener den norske vaksineforskeren Birger Sørensen. Han får støtte av britenes tidligere spionsjef.

Artikkelen gikk viralt og fikk over 26.000 delinger bare i Norge. Det skulle den ikke hatt, ifølge Faktisk.no og flere fagfeller som bl.a VG har snakket med.

Typisk når man skal ta ned noen i dagens Norge er at man går etter mannen og ikke ballen. Anne Spurkland er frekk nok til å anklage Sørensen for å ha kommersielle interesser for sine teorier. Hun kaller dem spekulative og upresise.

Man skulle tro pandemien er en så alvorlig sak at journalister ville skjerpe seg og forsøke å skaffe seg oversikt. Hvordan viruset oppsto er selve kjernen. Likevel sleiver VG ivei:

Tidligere har blant annet amerikansk etterretning gått ut og sagt at det ikke finnes beviser for at viruset er menneskeskapt.

De har fått støtte fra blant annet Trumps egen smitteekspert, Anthony Fauci.

Dette er så upresist at det ikke fortjener kommentar. Men det sier noe om nivået.

Hva foregår?

Hvilke spørsmål er det norske medier ikke stiller, eller rettere; er ute av stand til å stille?

Vi legger merke til én ting: Den unisone fordømmelsen. Kan den skyldes utenfor- eller bakenforliggende motiv?

Det er ikke første gang at Kina legger press på eksterne aktører for å få de til å endre sin versjon. EU har gjort det i sin reaksjon på Wuhan-viruset.

NRK og NTB har systematisk løpt Kinas ærend, selv når Fox News Bret Baier gikk ut og siterte etterretningskilder på at viruset kom fra Institute for Virology i Wuhan.

Mest sjokkerende var rapporten fra Five Eyes-samarbeidet, som australske Telegraph fikk fatt på. Den var nådeløs mot regimets systematiske undertrykking av informasjon om viruset, «forsvinningen» av varslere, og fjerning av all informasjon om viruset på nettet. Enda mer graverende er nedstengningen av byen Wuhan med 11 millioner innbyggere, med stans i innenriks luftfart, men ikke den internasjonale.

-Kina ødela bevis og mørkla virus

Beijing lot med viten og vilje 440.000 mennesker fly til USA og visste at de dermed spredte viruset.

Denne historien er ikke over.

Skamros med bismak

Associated Press rapporterte 3. juni at de har fått fatt i interne WHO-dokumenter som viser at WHO sa en ting utad, men innad var frustrert fordi Beijing ikke ville si noenting. De fikk informasjonen et kvarter før den ble presentert på kinesisk TV.

Throughout January, the World Health Organization publicly praised China for what it called a speedy response to the new coronavirus. It repeatedly thanked the Chinese government for sharing the genetic map of the virus “immediately,” and said its work and commitment to transparency were “very impressive, and beyond words.”

China delayed releasing coronavirus info, frustrating WHO

Det er denne skamrosen offentlig som ødelegger WHOs gode navn og rykte. De behøvde ikke sagt det de gjorde når de visste det var løgn. Slik bidro de til å føre verdens regjeringer og folk bak lyset. De gikk intetanende pandemien i møte.

Trumps konklusjon er unngåelig: USA kan ikke være medlem av en organisasjon og gi den 400 millioner dollar uten å kreve at ledelsen står til ansvar.

Regimet stryker punkt for punkt: Det tilbakeholdt virusets genom-kart etter at det var blitt klarlagt. Slik saboterte de innsatsen mot viruset.

Despite the plaudits, China in fact sat on releasing the genetic map, or genome, of the virus for more than a week after three different government labs had fully decoded the information. Tight controls on information and competition within the Chinese public health system were to blame, according to dozens of interviews and internal documents.

Chinese government labs only released the genome after another lab published it ahead of authorities on a virologist website on Jan. 11. Even then, China stalled for at least two weeks more on providing WHO with detailed data on patients and cases, according to recordings of internal meetings held by the U.N. health agency through January — all at a time when the outbreak arguably might have been dramatically slowed.

Men dermed ble WHO medansvarlig for at verden druknet i corona-havet. Dette er utrolig lesning:Husk på at i samme periode kjøpte Kina opp beskyttelsesutstyr fra hele verden: Milliarder av ansiktsmasker. Hvorfor? Fordi de visste at når viruset slo inn ville det utløse panikk. Kineserne ville være beskyttet, men ikke resten av verden.

La dette synke inn så forstår du mer av kommunistregimets natur.

The delay in the release of the genome stalled the recognition of its spread to other countries, along with the global development of tests, drugs and vaccines. The lack of detailed patient data also made it harder to determine how quickly the virus was spreading — a critical question in stopping it.

Between the day the full genome was first decoded by a government lab on Jan. 2 and the day WHO declared a global emergency on Jan. 30, the outbreak spread by a factor of 100 to 200 times, according to retrospective infection data from the Chinese Center for Disease Control and Prevention. The virus has now infected over 6 million people worldwide and killed more than 375,000.

“It’s obvious that we could have saved more lives and avoided many, many deaths if China and the WHO had acted faster,” said Ali Mokdad, a professor at the Institute for Health Metrics and Evaluation at the University of Washington.

Det er i dette perspektivet at Faktisk.no og VGs karaktermord på Birger Sørensen blir interessant.

Det er noe hjelpeløst over Faktisk.no. De snubler i egne ben.

De forsøker å slå Telegraphs artikkel i hodet på Sørensen:

Exclusive: Coronavirus began ‘as an accident’ in Chinese lab, says former MI6 boss
Sir Richard Dearlove tells Telegraph’s Planet Normal podcast that new scientific report suggests key elements of the virus were ‘inserted’

Men vi kan faktisk lese og oppslaget sier noe om hvor stort dette er:

Sir Richard, who was the head of MI6 between 1999 and 2004, cited startling new peer-reviewed research produced by Professor Angus Dalgleish, of St George’s Hospital at the University of London, and the Norwegian virologist Birger Sorensen.

In their paper, the scientists claim to have identified «inserted sections placed on the SARS-CoV-2 Spike surface» that explain how the virus binds itself to human cells.

«The SARS-CoV-2 spike is significantly different from any other Sars that we have studied,» the paper says.

Hvis viruset i sin nåværende form oppsto på laboratoriet i Wuhan reiser det spørsmålet om erstatninger, og det vil kunne om ikke ruinere, så sette Kina langt tilbake, for ikke å snakke om dets renommé.

Dearlove sier artikkelen til Sørensen og Dalgleish er svært viktig. Dette er på et nivå hvor det ikke spiller noen rolle hva Faktisk.no og NRK skriver.

Spørsmålet er: Er man på høyden med hva som skjer, eller forsøker man benekte det?

Interessant og helt sentralt: Artikkelen til Sørensen og Dalgleish ble omskrevet flere ganger. Den var sensitiv. De visste at dette var eksplosivt politisk stoff.

He revealed that the Dalgleish/Sorensen paper had been rewritten several times. An earlier version, seen by The Telegraph, concluded that coronavirus should correctly be called «Wuhan virus» and claimed to have proven «beyond reasonable doubt that the Covid-19 virus is engineered».

«We are aware that these findings could have political significance and raise troubling questions,» the authors originally wrote.   The paper was widely circulated behind the scenes after being distributed for peer review, while intelligence officials reportedly examined its findings.

Politisk

En tredje medforfatter, John Fredrik Moxnes, ved Forsvarets Forskningsinstitutt trakk seg, men lot seg intervjue av Peter Svaar.

I studien takker Sørensen sjefsforsker John Fredrik Moxnes ved Forsvarets Forskningsinstitutt (FFI) for «uvurderlig hjelp» i arbeidet.

Moxnes sier han har brukt sin kunnskap om regnekraft til å samarbeide med Sørensen og hans firma Immunor i vaksineutvikling.

– Moderne vaksineutvikling dreier seg om regnekraft og bioteknologi som det er viktig at Norge er delaktig i, sier Moxnes til NRK.

Etter at kritikken rammet har Moxnes gått i dekning og svarer ikke på henvendelser.

Dette er blitt norsk politikks modus operandi: Kina er farlig. Ligg unna! Også i Storbritannia slår dette inn.

Correspondence seen by The Telegraph shows that, in April, the initial paper was rejected by leading academic journals including Nature and the Journal of Virology, which deemed the research «unsuitable for publication».

Much of the paper was watered down to remove explicit accusations against China, and the rewritten study was then judged to be of sufficient scientific merit to be accepted for publication in the Quarterly Review of Biophysics Discovery, a journal chaired by leading scientists from Stanford University and the University of Dundee.

Artikkelen ble ikke avlsått av de to journalene Nature og Journal of Virology fordi den var dårlig, men «upassende». Å legge seg ut med Kina har omkostninger.

Telegraph skriver at artikkelen ble utvannet for å dempe anklagene mot Kina, men den var vitenskapelig på et nivå som forsvarte publisering.

Det står svart på hvitt, men kannestøperne i Faktisk.no får det ikke med seg.

A further analysis produced by Prof Dalgleish and his colleagues, due for release in the coming days, claims the Covid-19 virus has «unique fingerprints» that cannot have evolved naturally and are instead «indicative of purposive manipulation».

Entitled «A Reconstructed Historical Aetiology of the SARS-CoV-2 Spike», the new study, seen by The Telegraph, suggests the virus is «remarkably well-adapted virus for human co-existence» and is likely to be the result of a Wuhan lab experiment to produce «chimeric viruses of high potency».

The paper concludes: «Henceforth, those who would maintain that the Covid-19 pandemic arose from zoonotic transfer need to explain precisely why this more parsimonious account is wrong before asserting that their evidence is persuasive, most especially when, as we also show, there are puzzling errors in their use of evidence.»

The paper has not yet been accepted for publication in any scientific journal.

Selv vi som ikke er biokjemikere forstår at et virus kan ha «unike fingeravtrykk».

Sir Richard Dearlove er klar på at Kina skremmer journalene til å avslå publisering.

«This [the first] article was submitted to a… journal, which refused it within a week of receiving it, and in the same period accepted for publication two or three Chinese articles that relate to the virus, within 48 hours,» Sir Richard said.

«So I mean, as this debate about the virus develops, I think all this material is going to be in print and is going to embarrass a number of people, I think. Let’s suggest that the Chinese maybe have too much say in their journals, in what appears and what doesn’t.»

Dearlove mener ikke at kineserne bevisst slapp viruset ut. Men de eksperimenterte med det og laget en såkalt chimera, hvor proteinet er manipulert for å forkorte tidsrommet det tar å se resultater av eksperimenter. Så har noe gått galt og viruset slapp ut.

Deretter er det tatt en avgjørelse på sentralt hold: -Hvis vi får det, er det like greit at resten av verden deler skjebne med oss.

«Of course, the Chinese must have felt, well, if they’ve got to suffer a pandemic maybe we shouldn’t try too hard to stop, as it were, our competitors suffering the same disadvantages we’ve got,» he said.

Det er en tidligere etterretningssjef som sier dette.

Vår utenriksminister sa for bare noen måneder siden at hun ikke kjente noen som så på Kina som en militær trussel.

 

Hvis du vil at andre enn Kina skal bestemme: