Nytt

Bergen 20190801. Den hel-elektriske ferja Ampere ved kai i Oppedal før avreise til Lavik Sognefjorden. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

For en uke siden begynte det å brenne i batterirommet på den ombygde fergen MF «Ytterøyningen» i Sunnhordland. Samtidig melder NRK at verdens første batteriferge som trafikkerer ruta mellom Lavik og Oppedal på E39 er rammet av store driftsproblemer.

Eksplosjon og brann under dekk på MF «Ytterøyningen»

Brannen oppsto i forrige uke noen hundre meter fra land. Eksplosjonen var så kraftig at hele dekket bulet ut. Ingen ble skadet i eksplosjonen, og både passasjerer og mannskap kom seg på land før brannen eskalerte. Etter at fergen ble slept til reperasjon i Ølen har fergeselskapet fått anslått skadene til minst 20 millioner kroner.

Den ti år gamle fergen ble bygget om til hybriddrift på diesel og batterier i 2018 som et ledd i den storstilte «elektrifiseringen» av norsk samferdsel, som Norge har forpliktet seg til gjennom Parisavtalen og det «Grønne Skiftet». Norge har nemlig ikke kullkraftverk hvor storparten av CO2-kutt er planlagt i andre land, og må derfor gjennomføre sine klima-forpliktelser i andre sektorer som er langt mer kostbare og kompliserte.

Ombyggingen av MF «Ytterøyningen» ble gjort av Westcon Power & Automation , som brukte Corvus som underleverandør av de vannkjølte batteriene av typen Orca ESS. I følge Corvus er ikke årsaken til brannen ennå kjent, men skriver til sine kunder at det er viktig å følge følge foreskrevne rutiner hvis «thermal runaway» oppstår – altså en overoppheting eller brann i battericellene. Sjøfartsdirektoratet har lagt ut en sikkerhetsmelding etter brannen i batterirommet på MF Ytterøyningen, og ber rederier vurdere faren for gassutvikling i batteri-installasjoner.

M/F «Ampere» med store driftsproblemer

En annen el-ferge er i trøbbel er M/F «Ampere» som trafikkerer det travle ferjesambandet mellom Lavik og Oppedal på E39. Det meldes om nesten daglige avlyste avganger, og bare i august og september har det vært over 60 kanselleringer. Til sammen har prestisjeprosjektet hatt hele 737 kanselleringer siden 2016. Til sammenlikning har dei tre andre ferjene som trafikkerer strekningen over Sognefjorden ´hatt 236 kanselleringer til sammen i same perioden, viser tall fra Statens Vegvesen.

Årsaken til problemene er at fergen ikkje klarer å lade nok strøm når den ligger til kai. Ved hver stopp skal en ladeplugg sørge for at fergen får nok kraft, men ofte viser det seg at effekten er for liten.

«Då må vi innstille. Slik er det berre. Vi kan ikkje leggje ut på fjorden, vel vitande om at vi ikkje har straum nok til å kome over på andre sida. Det ville vore direkte idiotisk»uttaler kaptein Steinar Johnsen. Han innrømmer at dei siste to månadene har vært slitsomme for både mannskap og reisende.

Teknisk Ukeblad melder at frem til 2021 er det ventet at 60 ferger vil gå på batteri her til lands. Fire store el-ferger og tre mindre er under bygging og nå jobbes det intenst for å finne ut hva som gikk galt for å hindre at det skjer igjen.

Kjøp Kent Andersens bok fra Document Forlag her!