Sakset/Fra hofta

Svalbard 2019 09 04.Kystvaktskipet KV Andenes eskorterte onsdag MS Malmö ut fra Hinlopen-stredet på Svalbard, etter at fartøyet selv hadde klart å komme seg løs fra isen. Et redningshelikopter fra Svalbard evakuerte tirsdag kveld de 16 passasjerene om bord på MS Malmö, etter at den 37 meter lange svenske båten som var på oppdagelsestur ved Svalbard satte seg fast i isen.
Foto: Kystvakten / NTB scanpix

Document.no har høstet endel kritikk for en artikkelen vår «Nok en båt med klimaturister fast i isen: Man må bare flire». Der kom vi i skade for å hevde at det var klimaforskere ombord i MS Malmö, og at passasjerene var svenske. Det var ikke korrekt, og er nå rettet opp i artikkelen. Etter å ha intervjuet en av passasjerene direkte (som ikke ønsker å navngis) vil redaksjonen gjerne få presisere:

Skipet «Malmö» er ikke en isbryter eller et forskningsskip.

«MS Malmö» er en passasjerbåt som er isforsterket for å foreta tokt i isutsatte farvann. Alle passasjerene var norske, som hver hadde betalt 45.000,- kroner for en opplevelsestur til Svalbard, og ingen av dem var på forskningsoppdrag i følge passasjeren vi har intervjuet.

Ekspedisjonslederen er Tore Topp, som opprinnelig er fra Gjøvik, men nå bosatt på Hamar. Opplevelsesturen går under navnet «Klimatokt Svalbard Rundt», og het tidligere «Quest historiske ekspedisjoner», hvor målet er å følge den historiske ruten til Shackelton, med hovedmål på å besøke Kvitøya.

Klima-turister skrudd fast i sommeris.

Det var snøbyger og sikt ned mot 200 meter i bygene da MS Malmö kjørte seg fast. Fartøyet drev da med isen, og havstrømmen var i ferd med å føre det inn på grunt vann ved Rønnbeckøyane, derfor varslet kapteinen ombord Kystradio Nord og Hovedredningssentralen Nord-Norge klokken 15 tirsdag 3. september, med ønske om å få evakuert passasjerene. Passasjeren vi har intervjuet uttalte til oss:

«Vi kjørte oss fast i isen. Vinden snudde og drev isen mot land. Det var helt ufarlig. Sysselmannen ville ha evakuering, og fant det best å få oss ut av situasjonen for sikkerhets skyld, men det var aldri noen fare på ferde. Nå er vi innlosjert på hotell, og vi fortsetter toktet i morgen.»

Redaksjonen vil imidlertid fortsatt hevde at man ikke evakuerer 16 passasjerer fra et skip i nordområdene hvis det ikke er reell fare på ferde. Det er alltid faremomenter forbundet med slike evakueringer både for passasjerer og redningsmenn, og det påfører samfunnet store kostnader. Ønsket om å nedtone denne redningsaksjonen til en hverdagslig bagatell er nok heller et utslag av at man ikke ønsker fokus på egne feilvurderinger. Det er nemlig ikke klima-isfritt der oppe i nord slik Al Gore spådde. Tvert om faktisk.

Svalbard 20190903.16 personer ble evakuert med helikopter, etter at et svensk fartøy på oppdagelsestur ved Svalbard tirsdag ble sittende fast i isen sørvest i Hinlopenstredet på Svalbard.
Vdeograb. Foto: Sindre Kinnerød / NTB scanpix

Mye penger i klimacruise

«Klimatokt» til Svalbard har vært bra business for flere aktører siden 2000-tallet, ikke minst har Hurtigrutens explorerskip MS Fram vært på slike tokt fra ishavsbyen Tromsø, mot Svalbard og Polhavet til en pris av 30.000,- kroner per passasjer. Det er de mange paradoksene rundt denne klimaturismen, som gjør at Document.no skriver at «man må bare flire» i den opprinnelige artikkelen.

Poenget var ikke om MS Malmö var et forskningsskip eller lastet med svensker. Poenget var de enorme paradoksene som bygger seg opp rundt klima-saken, og enda mer interessant: Klima-hysterikeres utrolige evne til å overse disse paradoksene, og bortforklare ethvert fakta som bryter med deres virkelighetsoppfatning:

Et ønske om å se det man vil se

Hvis man er bekymret for menneskehetens fremtid pga utslipp av CO2 gjennom forbruk av fossile energikilder, er det kanskje litt merkverdig å betale titusenvis av kroner for å få en båt drevet av fossilkraft til å røyke seg opp i urørte nordområder for å få bekreftelse på alt går til helvete? Hvor blir det av cruise-skammen? Er man allerede overbevist om at «kloden koker» trenger man ikke reise til Svalbard for å se det. Da bør man heller forbedre sitt eget karbonavtrykk.

Det er tilsvarende paradoksalt å være fullstendig overbevist om katastrofal global oppvarming, når alle skråsikre spådommer om isfritt hav gjennom 30 år er gjort så tydelig til skamme. Etter å ha blitt skudd fast i isen på sensommeren på 80 grader nord, i den grad at man må evakueres med helikopter  og en isbryter må til for å få turistbåten ut i åpent vann igjen, bør det vel skape en viss refleksjon om sin egen klima-overbevisning.

Det er her den spesielle psykologien bak klimahysteriet kommer til uttrykk: Mennesker ser det de vil se. Vi tolker ting etter vår virkelighetsoppfatning, og når vi betaler titusenvis av kroner for å se klimaendringer, da ser man klimaendringene, uansett hva naturen gjør. Toktet til MS Malmö ville vært livsfarlig og umulig (og sannsynligvis forbudt) i januar, og det er gode grunner til det:

Nordområdene lever. Isen kommer og går etter vær og sesgonger, og klimaet på jorden svinger konstant over tiår. Men isen forsvinner ikke, for det finnes ingen klimakrise. I skrivende stund er det -4 grader, skyet med snø på Nordpolen.