Nytt

Svensk skole er ikke lenger særlig god. Spesielt dårlig er den til å utdanne utenlandske elever. Ikke noe annet land i Pisa-undersøkelsen har så stor forskjell i resultater på elever som er født i landet og utenlandsfødte. Særlig vanskelig er det naturligvis for alle de mindreårige ensamkommande.

De som ikke greier videregående skole, får en ny sjanse som kalles Språkintroduktionen. Dit henvises alle som ankommer fra utlandet eller som har mislyktes i grunnskolen. Det er mange. Det går ikke så bra på Språkintroduktionen heller, viser det seg. Etter tre år har 1 (én) prosent tatt eksamen, og etter fire år har 7 prosent bestått eksamen. 20 prosent av elevene forsvinner bare.

Svenskene gir ikke opp, de pøser ut enda mer penger og tilrettelegger og forenkler enda mer. Det finnes en tredje mulighet også, komvux. Resultatet er fremdeles at ved fylte 24 år har 90 prosent av dem som er født i Sverige eksamen fra videregående, mot 30 % av dem som kom til landet etter at de hadde fylt 13 år.

Med økende automatisering og generelt enda høyere krav til utdannelse, har ikke migrantene en sjanse på det svenske arbeidsmarkedet. Allikevel insisterer politikerne på at så mange som mulig skal få bli.

Kanskje det hadde vært billigere å lære afghanske barn svensk i Afghanistan? Slik at de er bedre forberedt den dagen familien har samlet sammen nok penger til å sende dem ut for å søke lykken langt nord i Europa? Alle de hjelpsomme, gode svenskene kunne bli svensklærere ved å flytte til den multikulturen de synes er så berikende. Hvis Afghanistan vil ha dem, da. Dét spørs vel.

DI.se

Kjøp Kent Andersens bok her! Finnes også som E-bok.