Sakset/Fra hofta

Vi er mange som fremdeles småflirer når vi tenker på Mohammed Saeed al-Sahaf, Iraks desinformasjonsminister, Komiske Ali. Videoklippet av ham der han står for åpent kamera og forteller hvordan USA taper krigen, mens alle kan se amerikanske stridsvogner rulle gjennom Bagdads gater er TV-historie, og stor underholdning. Tirsdag sto Oslos byrådsleder Raymond Johansen for åpent kamera og fortalte Nettavisens journalist at det hadde lyst rødt på byens luftmålere i morgentimene og at det derfor var riktig med dieselforbud.

Det er bare det at ingen av målestasjonene viste rødt tirsdag. Nesten alle lyste grønt hele dagen, bortsett fra et par-tre som vippet over på oransj som tilsvarer «moderat helserisiko» på nettsiden alle har enkel tilgang til. Det utløser IKKE et dieselforbud. Det er drøyt når byens øverste politiske leder står rett opp og ned og prater om ting han enten ikke har greie på, eller ikke giddet sette seg inn i.

Det er mulig fagmiljøet synes det er kjempespennende å teste ut et dieselforbud i praksis så de kan fordype seg i nye tall, og det kan godt tenkes byrådets politikere tror de faktisk reddet liv, men dette er ingen lek. Et slikt forbud rammer ti-tusenvis av mennesker, og må ikke bare være en fiks idé satt ut i livet av fanatiske syklister. 58 prosent av alle under 60 ble direkte, eller indirekte berørt av dieselforbudet på tirsdag. En av fire opplyste at de kom til å bruke en time ekstra på å komme seg til jobb ifølge en undersøkelse NAF gjennomførte.

La meg ta kortversjonen. Søndag besluttet Lan Marie Berg å innføre dieselforbud to dager senere basert på informasjon hun hadde fått om det var varslet inversjon. Isolert sett er det kanskje greit, men alle som noen gang har planlagt en utendørs grillfest i Norge to dager senere når været er ustabilt vet at det er en risikosport.

Allerede fredag, to dager før, hadde VG en sak om helgeværet, og den påfølgende uken. Kanskje burde Lan ha lest den saken, for der varslet Meteorologisk Institutt svak høytrykk og vinterlige temperaturer i Oslo-området (svak inversjon), mens Storm mente værvarselet var mer usikkert. Oslo kommune samarbeider med NMI og valgte å kjøre på med dieselforbud. Hadde de samarbeidet med StormGeo hadde de trolig ikke gjennomført det.

Tirsdag våknet Oslo til lett snødryss, noe som ikke hadde vært varslet av NMI. Alle målestasjoner lyste grønt.  Hva gjorde byrådet? De klamret seg til varselet fra NMI, som allerede altså hadde bommet på et lett snøvær! Byråd Berg sa det det ville bli kaldere og at det ville være dieselforbud også dagen etter. Kaldere? Klokken 12 begynte det å regne i Oslo!! Det sendte flere hundre på legevakten i Oslo og Drammen. Da sto Raymond Johansen og fortalte om den dårlige lufta, at det hadde lyst rødt i morgentimene, og at forbudet ville vare til torsdag. Komiske Ali ville vært stolt av sin etterkommer.

– Byrådsleder Raymond Johansen ga inntrykk av at rødt lys var premiss for at de gikk videre med forbudet. Uttalelsen er etter alle solemerker feil, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) til Nettavisen.

Konfrontert av Nettavisen og statsråd Ketil Solvik-Olsen med at han helt åpenbart har pratet vås er det ikke antydning til innrømmelse å få fra bykongen.

 – Frp har alltid vært imot dieselforbudet, men det hadde vært hyggelig om Solvik-Olsen en eneste gang kunne gidde å identifisere seg med foreldrene og ungene som tvinges til å holde seg innendørs ganske mange dager i året på grunn av farlig luftforurensing, fortsetter han.

Solvik-Olsen er en ivrig syklist, en som ikke selv bidrar til å gjøre Oslo-lufta dårligere, i motsetning til Raymond Johansen som blir kjørt rundt i et bensinslukende drog. Dessuten handlet ikke dette dieselforbudet om å «gidde bry seg med» de som ifølge Johansen tvinges til å holde seg innendørs pga luftforurensning «mange dager i året». Det handlet om det var faglig grunnlag for å innføre dieselforbud akkurat DENNE dagen.

Det var det åpenbart ikke, og dette må få konsekvenser ved neste korsvei. Denne gangen ble dieselforbudet varslet nesten 48 timer før, ifølge byråd Berg fordi innbyggerne skulle rekke å områ seg.

Tanken var god, men når værmeldingene ikke var krystall-klare burde hun selvsagt ha trukket i bremsen og avblåst galskapen før det var for sent. Et dieselforbud kan innføres på 24 timers varsel, så hun kunne også på søndag varslet at hun KUNNE komme til å innføre dieselforbud fra tirsdag. Da ville folk også ha rukket forberede seg, men så langt tenkte hun ikke.

Først klokken 1800 tirsdag ettermiddag ble dieselforbudet opphevet. På det tidspunktet hadde halve byen allerede ligget på ryggen på såpeglatte fortau fordi kommunens ansatte åpenbart hadde vært mer opptatt av å stoppe folk som kjørte dieseldrevne biler ved Frognerparken, enn å strø fortauene. Samtidig syklet folk hjem med livet som innsats på like glatte sykkelveier fordi kommunens folk kvelden før hadde kostet bort grus og sand som kunne sikret de smale sykkeldekkene litt feste.

Denne gangen lot 19.000 bilister dieselbilen stå. De har all grunn til å føle seg lurt. Derfor er det ikke sikkert de lar bilen stå neste gang MdG-byråden blåser i alarmhornet.