pundits-v3-article-header

Vi har hørt, for den som vil høre, at Hillary hovedsakelig får penger fra de velstående og rike og at hun derfor har en krigskasse som langt overstiger Trumps. Men vi har ikke hørt at hennes stab i lang tid har forsøkt å skape et så intimt forhold til journalister og medier at de nærmest er i symbiose.

Det skjer både ved private tilstelninger hvor man kan løsne snippen og man ikke risikerer lekkasjer i mediene. Selskapene er totally off-off-limits.

The Intercept offentliggjør listen over selskapene og de er nærmest som en who’s-who i de store kanalene.

Clinton-kampanje valgte seg også ut bestemte journalister som de mente var sympatisk innstilt og kunne brukes til å plante storyer i pressen.

Men i tillegg kommer at mange politiske rådgivere og informasjonsmedarbeidere går fra valgkampjobber til å danne egne konsultentselskaper. Disse engasjeres av Hillary eller en av super-PAC’ene som arbeider for henne. Men når de dukker opp som «tidligere medarbeider i Obamas valgkamp» står det ikke noe om at de er hyret av Clintons stab. De fremstår som uavhengige kommentatorer.

Så hvem skal komme med de kritiske perspektivene på Hillary?

Når man leser the Intercepts avsløringer forstår man hvorfor nærmest hele den amerikanske mediebransjen jobber døgnet rundt for Hillary og mot Trump.

Denne partiskheten er så uttalt at velgerne begynner å vende seg mot mediene. CNN strekker strikken stadig lenger. Når paneler og programledere sier noe som er stikk i strid med hva seerne selv har kunnet bivåne, utfordrer de folks forstand.

ANNONSE

Denne partiskheten har vært noe av det mest spesielle ved denne valgkampen, og det skaper en stor tillitskløft.

Når Hillary står på scenen og sier at at «vi må gjøre noe med pengemakten i politikken», så er det nesten så man får lyst til å kaste opp. Hillary har ingen samvittighet, ingen skrupler. Det koster henne ikke en kalori å si det. Trolig er hun ikke klar over at hun lyver. Løgnen er blitt second nature.

Det er for å «holde en mening offentlig og noe annet privat», som hun selv sa det i et møte med finansgutta.

Det er systematikken i bearbeidingen av pressen som får det til å gå opp for en at dette er noe nytt. Hillarys kampanje har tatt en symbiose ett skritt lenger.

Igjen er det hennes hybris som slår inn. Hun ville være sikker på å vinne.

Tune into television coverage of the presidential campaign and undoubtedly you will hear from various pundits described as “former campaign strategists” and “political contributors” explaining the latest developments of the race. But in many cases, these pundits — though introduced as neutral experts on campaigns or party politics — in fact have financial ties to the candidates they praise on the air.

Several consultants who work at firms retained by Hillary Clinton’s campaign and her affiliated Super PACs appear regularly on the major television networks, frequently touting Clinton.

 

En av dem heter Stephanie Cutter.

Stephanie Cutter, for example, has appeared on multiple networks to discuss Clinton, and is typically introduced as a former campaign official for President Barack Obama. What hasn’t been disclosed in any of her appearances reviewed by The Intercept, however, is that the boutique consulting firm she co-founded, Precision Strategies, has been retained by the Clinton campaign for “digital consulting,” according to Federal Election Commission records. Precision Strategies has been paid at least $120,049 from the Clinton campaign since June of last year.

De fordekte «ekspertene» har ikke bare jobbet for Hillary, også Jeb Bush har hatt sine folk. Men dette understreker bare at de jobber for det samme systemet.

Follow the money

Ironisk nok er det en av de rike som utfordrer dette systemet.

Noe av den samme tendensen ser vi over hele Vesten: Politikken er blitt en arena for profesjonelle. Spindoktorer og pr-rådgivere har vokst frem som sopp etter regnvær. Men når pressen blir en del av the circuit og ikke lenger er interessert i å avsløre bindingene, oppstår en fare for demokratiet. Da fører man borgerne bak lyset.

Dagens Næringsliv skrev en tid tilbake om den årlige lutefiskmiddagen som Ernas høyre hånd holder for pressen og viktige mediepersoner. Det var et tyvetall personer som ble invitert til privatboligen på Lillestrøm. Bare menn, utrolig nok. Reportasjen var nøytral, og stilte ikke spørsmål ved bindingene som oppstår når man drikker og spiser sammen.

Journalister er forfengelige. De er svake for oppmerksomhet. Å rub shoulders med makten er fristende. Det gir gode kilder og storyer.

At de samtidig selger ut sin integritet betyr mindre. Alle gjør det jo.

Kjøpt og betalt

Alle som ser CNN kan ikke unngå å  ha støtt på Maria Cordona. Hun var på CNN 50 ganger fra august til februar 2016. Hele 40 ganger ble hun presentert som uavhengig. Hun er kjøpt og betalt av Hillary.

mariacardona1

Maria Cardona, a CNN contributor, has appeared on a regular basis over the course the presidential campaign as a reliable voice in support of Clinton. She is also a longtime partner at the Dewey Square Group, a lobbying firmwith extensive ties to the Clinton campaign: Two Dewey Square partners serve as fundraisers for the Clinton campaign, each raising at least $100,000; both pro-Clinton Super PACs — Priorities USA Action and Correct the Record — have paid Dewey Square for consulting services during this election; and the co-founding partner of Dewey Square now serves as the chief administrative officer of the Clinton campaign. Notably, Cardona, a DNC “superdelegate” who pledged support for Clinton last year, before any of the primary elections, also contributed the maximum donation to Clinton’s campaign.

Those ties, however, were not revealed to CNN viewers even as Cardona defended Clinton’s use of a private email server, touted Clinton’s support from young voters, praised Clinton’s record on criminal justice reform, and — on two separate occasions — declared that Clinton will “fight for middle-class families.” She has also appeared frequently on the network to analyze the race between Bernie Sanders and Clinton, often castigating the Vermont senator. Cardona appears on CNN, CNN en Español, and CNN International.

Når slik påvirkning settes i system får det en bestemt effekt: Den demokratiske prosessen blir et bedrag.

Det er dette som er i ferd med å skje i USA og det kommer til å ha store følger.

Under Trumps møte i Pennsylvania mandag ropte publikum «CNN sucks», «CNN sucks». Trump sa: Hvis et slikt folkemøte hadde vært for Hillary ville det rullet 24/7 på CNN.

Det er nettopp det. Folk ser hva de ser og de har begynt å lære.

 

TV Pundits Praise Hillary Clinton On Air, Fail to Disclose Financial Ties to Her Campaign

ANNONSE
Liker du det du leser? Vipps noen kroner til Document på 13629