Førstkommende søndag skal en prest og en imam gjennomføre preken sammen i domkirken i Stockholm. Gudstjenestene som åpner opp for dialogprekener ble presentert sist uke i et debattinnlegg i Dagens Nyheter. Innlegget var signert fem prester i domkirken. De mener at jøder, kristne og muslimer vandrer på ulike veier, men kanskje til samme­ Gud, dette skriver avisen Vårt Land i dag 27. august.

Avisen skriver videre at dette har skapt stor debatt både i Sverige­ og Danmark om hva kristne tenker om Jesus sammenlignet med hvilken rolle han har i andre religioner­, og hva som er tillatt i gudstjenesten.

domprost ulfvebrand

Det som skjer i Sverige er et resultat av en utvikling der troen på kristendommen som sannhet er på sterkt vikende front, og domprost Hans Ulfvebrand, en av prestene bak debattinnlegget i Dagens Nyheter, er et godt eksempel på dette. Til svenske Dagen sa han:

ANNONSE

«At Jesus er eneste veien til Gud, er noe som Johannes legger i Jesu munn.»

Han sammenligner utsagnet med at han sier til kona si at hun er den beste i verden.

«Det er sagt i kjærlighet, men jeg kan ikke vite om hun er best i verden. Det viktigste er hvordan jeg snakker om min kristne overbevisning med personer som tror noe annet.»

Biskopen i Bjørgvin, Halvor Nordhaug, reagerer på det som skjer i Sverige, og sier til Vårt Land:

«I møtet med mennesker med annen tro, skal kirken da forkynne­ evangeliet, eller­ skal vi si oss fornøyde med 
at folk tror det de vil tro? Dette­ handler­ om kristendommens forhold til andre­ religioner og forståelsen av hvem Jesus er. Dette er kanskje­ den aller­ viktigste tematikken de neste 
tiårene for teologien og kirken.»

På spørsmål om det som skjer i Sverige kunne ha skjedd i Norge, sier han:

«Jeg tror mennesker med en annen tro har kommet med en hilsen under gudstjenesten, men forkynnelsen har ikke blitt byttet ut med dialog, så vidt jeg vet. Men jeg tror prestene vil møte flere ønsker om innslag fra andre hellige skrifter eller en felles bønn mellom eksempelvis muslimer og kristne, i kirkelige handlinger.»

Om domprost Ulfvebrand, sier biskop Nordhaug:

«Ulfvebrand er subjektivistisk og relativistisk, slik jeg oppfatter ham. Hvis denne sammenligningen skulle bli gjort om til teologi, måtte vi sluttet med misjon, fordi sannheten da er subjektiv og folk kan tro hva de vil. Men kirken ble grunnlagt med en overbevisning på at veien går gjennom Jesus til Gud.»

Hva kirken skal svare når den muslimske volden for alvor rammer oss, kan vi bare gjette oss til, men hvordan mennesker i Vesten skal kunne ha tillit til kristne ledere som åpenbart hverken forstår kristen tro eller islam, er ikke godt å si. Men det er nettopp denne formen for synkretisme som gir advarslene fra C. S Lewis og Michel Houllebecq troverdighet. For hva skal vi med en kirke som ikke vet hva den tror på, og som ikke ser forskjell på kjærlighet og hat? For selv ikke biskop Nordhaug klarer å gjøre rede for gudsbildet i islam, bortsett fra at det ikke er kristent.

Det er kirken som i all tid har gitt Vesten den ideologiske ammunisjonen i kampen mot islam, det er kirken som har forklart folk hva islam er. Når kirken svikter, gir ikke Opplysningstidens ideer oss et effektivt redskap, for opplysningstidens disipler forkaster kun religionen i det politiske rom, de forstår ikke de religiøses beveggrunner.

At Kirkelig dialogsenter i Norge ved daglig leder Steinar Ims er positiv til det som skjer i Sverige, bør vel ikke overraske noen.

 

Vårt Land

ANNONSE
Liker du det du leser? Vipps noen kroner til Document på 13629