Kjetil Rolness tar et tilsynelatende grundig oppgjør med Bjørn Vassnes nye bok om kunst og kunstteori. Det virker som om Rolness vet hva han snakker om.

Men avslutningen snur det hele. Når man har behov for å sammenligne Vassnes med nazistenes kunstsyn, vipper man over i noe helt annet. Da faller mistankens lys over alt det foregående. Rolness har kanskje hatt en agenda hele tiden. All namedroppingen er bare et skalkeskjul for å spikre Vassnes opp etter låveveggen?

Faktisk minner Vassnes’ advarsler mot en «katastrofal» kulturell utvikling om kunstpolitikken i totalitære stater. Det er ikke så langt fra det han kaller «fremmedgjorte (sub)kulturer», «dinosaurer på statsubsidier», «forvridd kunstforståelse», «anaerob gjørme av teori» og «teoribasert kunst» som ikke «fyller funksjonen» til rett og slett «degenerert kunst».

Det går ellers snart ikke an å skrive en kommentar uten å nevne ordet «konspirasjon».
MEN DESSVERRE piper bullshit-detektoren også når Vassnes legger fram sin teori – om den store konspirasjonen. Det som fungerer polemisk i kronikkformat, blir ulidelig over 200 sider. Vassnes skrev om kunstranet allerede i 2007, og burde hatt nok av tid til å utforske det norske kunstfeltet, og ikke lese mer om biologi og evolusjonslære.

http://www.dagbladet.no/2013/11/01/kultur/meninger/ideer/lordagskommentaren/kjetil_rolness/30107493/