For en måned siden startet det som utviklet seg til et voldsutbrudd i den lille byen Trappes utenfor Paris. Hendelsene ble utløst ved at en 21 år gammel kvinne ble stoppet for identitetssjekk av politiet. Hun bar heldekkende slør, i seg selv ulovlig i Frankrike. Hennes mann gikk løs på en politimann og skal ha prøvd å kvele ham. Han ble pågrepet og tatt med til politihuset. I de opptøyene som fulgte, var det til stede et element som man ikke ellers har sett ved ungdomsopptøyer i Frankrike, ifølge le Monde, nemlig at det var drevet av en uttalt religiøst basert solidaritet.

 

Den vanlige forklaringen på opptøyer som de som herjet en rekke franske byer i 2005, er at det handler om underpriviligertes ungdommers protest mot sosial urettferdighet og diskriminerende politiovergrep. Men Trappes har mye lavere ungdoms-arbeidsledighet enn nabokommunen (om enn den likevel er høy), og det har de senere år blitt investert 350 millioner euro på et vellykket byfornyelsesprogram. Sosiale forklaringer rekker ikke langt om en vil forstå det som skjedde i Trappes, snarere fremstår det som ytterliggående muslimske miljøer har drevet frem en religiøst motivert kamp.

 

A Trappes la contexte est aussi particulier. L`association qui tient la mosquée et regroupe le plus de fidèles est l Ùnion des musulmans (UMT). Selon un rapport de police rédigé deux semaines après le fait, son président, Bechir Lassoued, ”se rattache à une pratique de l`islam salafiste.”…Cette pratique rigoriste a particulièrement progressé chez les jeunes de Trappes, depuis dix ans, et ”elle crée une cohésion” selon un responsable de l `association Médianes, impliquée dans la prévention de la délinquance.

 

Altså: Konteksten i Trappes er at den sterkeste muslimske grupperingen, UMT, ledes av en salafist, og det er denne rigorøse og bokstavtro versjon av islam som særlig har styrket sin oppslutning blant de unge i Trappes.  Dette skaper en sammensveising, ”une cohésion”, ifølge lederen for en organisasjon som driver kriminalitetsforebyggende arbeid.

 

Fredagsbønnen i moskéen var utgangspunktet for mobiliseringen mot politistasjonen. Kilder i innenriksdepartementet forteller at kjente salafister sto i spissen for en gruppe som ledet an i de første demonstrasjonene, og at rundt halvparten av dem hadde rulleblad hos politiet. SMS-meldinger initiert av salafister og folk med tilknytning til moskeen mobiliserte til fremmøte foran politistasjonen senere på kvelden, der stemningen ble pisket opp i den grad at politiet måtte mobilisere i full antiopprørsberedskap for å beholde kontrollen. Det ser likevel ut som aksjonistene lyktes i presse frem en løslatelse av ektemannen som gikk til fysisk angrep på en politimann.

 

Det fremgår av et intervju med en forsker at i mange franske moskeer har salafistene fått økt innflytelse og de har appell, fordi de ”proposent une radicalité qui redynamise les jeunes dans leur estime de soi.” Kampen mot det franske burka-forbudet har vært en samlende sak for disse kreftene. Foruten en generell mobilisering mot ”islamofobi”. Radikalismen de står for virker ”dynamiserende” på de unge og styrker deres selvtillit.

 

I Norge hører en gjerne at islamofobien begynner der det ikke er religionen islam som sådan som kritiseres, noe som mildt oppegående personer vanskelig kan brennemerke som uakseptabelt, men der det knyttes bekymring til antallet muslimer. Men når tilhengere av en viss religion oppnår en kritisk masse i et samfunn, gir det noen ganske ubehagelige konsekvenser som en ikke kan trylle bort med fraser om toleranse og inkludering. På et tidspunkt blir antallet i seg selv det helt avgjørende spørsmål hvis en vil bevare et samfunn som er i stand til å håndheve demokratisk vedtatte lover, beskytte fredelige borgere og opprettholde en almen ro og orden.

 

Noe annet en gjerne hører, er at innvandringen går seg til og at de neste generasjoner innvandrere blir mer integrert en første generasjon var. Opptøyene i Trappes er en ny påminnelse om at en slik dynamikk kan være mer en ønskedrøm enn en realitet.

 

 

http://www.lemonde.fr/societe/article/2013/08/16/trappes-radiographie-d-une-emeute_3462360_3224.html

 

 

 

 

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.