Kommentar

Den tyske TV-kanalen ARD har denne uken vist en 45 minutters dokumentar om forholdene på en skole i Essen. Den har 70 prosent utenlandske elver, hovedsakelig muslimske, og 30 prosent tyske. De tyske elevene mobbes og plages konstant. De muslimske vil ikke ha noe med dem å gjøre. Hvis en tysk elev tar til motmæle får han høre at han er nazi.

Det er et sjokkerende bilde som tegnes i filmen Kampf im Klassenzimmer, (kamp i klasserommret) av Grabriela.

Hverdagen preges av brutalitet. Det gir ordet parallellsamfunn en ny betydning, for på skolen utgjør de muslimske elevene en herskerklasse som terroriserer de tyske. Islamske regler er et tydelig element i deres kontroll, hvilket bringer religion inn i skolen.

157 elever er muslimske: det er tyrkere, libanesere, kurdere.

Rektor Roswitha Tschüter: – Volden blir i første rekke utøvd av libanesiske elever.

Men tyskerne er også redde for tyrkerne.

Sebastian er 16: -Jeg blir ofte jult opp av tyrkiske medelever. Å snakke til dem hjelper ikke.
Moren Anita: -Sebastian ble til og med rundjult med en stol.

Julia (17) har konvertert til islam. Hennes palestinske venninne: – Hun går ikke på fest, og tar ikke på seg miniskjørt. Tyske jenter har for mye frihet.

– Tyskerne er dritt. Man er ikke venner med tyskere, slik tenker mange elever her, forteller en lærer.

– Man blir utskjelt som nazist hvis man våger å ta til motmæle, forteller en elev.

Under ramadan spytter de muslimske elevene i matboksen til de tyske elevene.

Muslimske jenter bader kun med full bekledning i svømmetimen.

Filmen er laget av Nicola Graef (40) og Günar Balci (35) for ARD-Doku.

Graef: -De tyske og utenlandske elevene har ikke noe med hverandre å gjøre.

Og slik er det ikke bare på Karnapskolen i Essen: -Problemet er meget utbredt. Vi har forhørt oss rundt på minst 50 skoler i Nordrhein-Westfalen. Bare denne ga tillatelse til filming. Alle andre var redd for offentlig oppmerksomhet.

Brigitta Holfort har vært lærer på Karnap-skolen i 27 år. Hun forsøker gjennom samtale å få gruppene til å nærme seg hverandre.

-Men innstillingen til de muslimske elevene blir stadig mer tradisjonell. Politikere som snakker om vellykket integrasjon burde komme hit og bli et par ukers tid.

Skoleadministrasjonen i Essen kan ikke se at «det er noe betydelig problem».

Filmen har fått politikere til å reagere. Aygül Ôzkan (38) fra CDU er integrasjonsminister i Niedersachsen og den første muslimske delstatsminister.

– Vi kan ikke tolerere parallellsamfunn! Jo mer foreldrene distanserer seg fra det tyske samfunn, desto mer gjør ungene det. Derfor må vi snakke med foreldrene. Vi må få de til å delta feks. i foreldrekvelder. Vi må gjøre det klart for dem at det ikke er forkastelig å la barna delta i foreninger eller la dem delta i ungdomsarbeid.

Integrasjonsminister i Nordrhein-Westfalen er Guntram Schneider (59) fra SPD. Han mener at innvandringsbakgrunnen ikke er hovedgrunn til volden.

– Jeg advarer mot generalisering og forhastede slutninger, sier han til Bild.de

– Riktignok finnes det vold på tyske skoler, innrømmer Schneider. – Undersøkelser viser likevel at dette har å gjøre med den sosiale og familiære bakgrunn til elevene, ikke med deres innvandrerbakgrunn, sier Schneider.

– Man kan ikke gjøre politikk ansvarlig for alt. Politikk må fremme integrering, men kan ikke skape det av seg selv.

Der tägliche Wahnsinn in Essens Horror-Schule

So werden deutsche Schüler von Ausländern

terrorisiert

Hele filmen ligger på youtube: det er en sterk film. Spesielt i denne første delen gjør det inntrykk å høre hva de libanesiske læreren Succari forteller. Han er fra Libanon og har bodd i Tyskland i 18 år. Han underviser i arabisk. Han spør de muslimske elevene: Hva tenker dere om tyskerne. De svarer: – Tyskerne er dritt. Han sier: -Men det er de som gir dere alt, klærne dere har på, og mat. De svarer: -Men de liker oss ikke. Succari: -Jo, de liker dere, ellers hadde dere aldri fått så mye.

Filmen forteller om en tiltagende islamisering: islamsk skikk og hjemlandets kultur fyller mer og mer. En jente Aischa kommer på skolen i hijab. Succari spør henne: -Hva skjer Aischa, er dette ditt valg? Det kommer frem at det er foreldrene som tvinger henne.

Da kommer reaksjonen fra foreldrene. – Hvorfor snakker du med vår datter?

Rektor har bedt lærerne ligge unna religiøse spørsmål. Islamiseringen kan skje uhindret.