Dagbladet er en avis som dør foran øynene på publikum. Forsidene er en karikatur av karikaturen, og man snur seg vekk fra stativet, flau på avisens vegne, og sint på grunn av noe som minner om likskjending.

Opplaget falt med 11.000 eks i første halvår. Det ser ikke ut til at ledelsen lenger forstår hva som skjer. Den sier det vil ta flere år å snu skuta. På havets bunn?

Sammenlignet med første halvår i fjor mistet avisen 8,1 prosent av gjennomsnittsopplaget på hverdager, heter det i en melding fra Berner Gruppen som eier Dagbladet.

Avisen hadde i årets seks første måneder et gjennomsnittsopplag på hverdager på 124.285 aviser.

Man brukte masse krefter på å lage et nytt glanset lørdagsbilag. Resultat: opplaget har vært under 200.000 på enkelte lørdager. Ledelsen skylder på VGs forsider og OL. Hva med å spørre om avisens egne?

Det som skjer med Dagbladet er et forunderlig eksperiment: Det minner om absurd teater. Det står en kø av folk som roper advarsler og peker på stupet, men redaksjonen vifter dem vekk og fortsetter ufortrødent.

Farten i den nedadgående spiral øker:

Også annonseinntektene viser negativ utvikling. Annonseinntektene havnet på 128,3 millioner kroner i 1. halvår, noe som er en nedgang på 11,5 prosent i forhold til 1. halvår i fjor.
..
Samtidig taper Dagbladet penger i aksjemarkedet. Regnskapet for eierselskapet Berner Gruppen er belastet med et tap på 141 millioner kroner i 1. halvår fra aktivitetene i aksjemarkedet.


Liten drahjelp fra gjesteredaktører

Opplagsraset i avisen ser ut til å ingen ende ta. Sliter selv på lørdag.

http://e24.no/medier-og-reklame/medier/article2630030.ece