Har du fire norskfødte besteforeldre vil du få status som minoritet i 2048. Du tilhører det store flertallet i dag, 68 prosent av befolkningen. Men samtidig minker gruppen du er en del av med vel 10.000 i året. Fertiliteten balanserer ikke det naturlige frafallet. Trenden er tydelig og den er lineær. Videreføres nåværende politikk blir etniske nordmenn en minoritet om 22 år. I flere bydeler i Oslo er det slik allerede.

Logg inn for å lese videre (abonnenter).

Støtt Norges viktigste uavhengige medium!

Bli abonnent

Pluss-artikler blir åpnet 48 timer etter publisering. Artikler som er eldre enn to år er forbeholdt abonnenter.

Les også