Bidens transportminister forsømte nødvendige oppgraderinger av USAs lufttrafikksystem.

Resultatet ble kritiske systemfeil, alvorlig personalmangel og nasjonal flystans.

Likevel ligger Buttigieg an til å bli en av partiets fremste kandidater i 2028.

Hadde ingen interesse for sikkerhet

Tidligere transportminister Pete Buttigieg brukte over 80 milliarder dollar på mangfolds-, likestillings- og inkluderingsprosjekter (DEI) i løpet av sine fire år i Biden-administrasjonen.

Samtidig ble nødvendige oppgraderinger av USAs aldrende lufttrafikksystem utsatt, ifølge føderale dokumenter og kilder innen bransjen.

Halvparten av transportdepartementets årlige budsjett gikk til slike prosjekter, og ifølge representanter for flybransjen skal Buttigieg selv ha uttrykt liten interesse for å modernisere lufttrafikksystemet.

I et lukket møte med industriledere skal han ha sagt at oppgraderingene bare ville føre til at flere fly ble satt i trafikk, «og hvorfor skulle dét være i hans interesse?»

Identitetspolitikk kan være årsaken til en økning i nestenulykker med passasjerfly i USA

Kritikk fra innsiden

Han presset klart en politisk agenda, sa en innsider i flybransjen til New York Post. – Han viste liten interesse for lufttrafikksystemet og gjorde ingenting for å modernisere det.

Flybransjen ble i stedet gjort til syndebukk for forsinkelser, mens departementet benektet at DEI-satsingen påvirket sikkerhet eller bemanning. Flere av FAA-systemene stammer fortsatt fra Carter-tiden.

I 2023 ble alle fly i USA satt på bakken for første gang siden 11. september 2001, etter en alvorlig systemsvikt. Året etter advarte bransjen om at det kunne ta 90 år å nå full bemanning i enkelte kontrollsentre dersom ansettelsestempoet ikke økte.

Samtidig tok Buttigieg flere ukers foreldrepermisjon, uten å utpeke stedfortreder eller sikre videre oppfølging av krisene. Selv enkelte demokratiske kommentatorer kritiserte permisjonen.

Ordfører Pete Buttigieg og ektemannen Chasten møter frivillige fra NHDP-konferansen i Manchester, New Hampshire, 7. september 2019. Foto: Chuck Kennedy/Wikimedia.

DEI og symbolpolitikk

Ifølge gjennomgang av føderale tildelinger ble rundt 400 DEI-relaterte støtteordninger godkjent mellom 2021 og 2024, mange av dem under Bidens «Justice40»-initiativ.

Til sammenligning ble kun 60 slike tildelinger gitt under den forrige administrasjonen. En av de mest profilerte satsingene, å bruke 5 milliarder dollar på 500.000 ladestasjoner for elbiler, resulterte i syv operative stasjoner innen midten av 2024.

Bidens transport­minister gjør narr av amerikanere som ikke vil ha elbiler

Kan bli en av partiets fremste kandidater

Ifølge rapporten var Buttigieg mer opptatt av medieprofil og passasjerrettigheter enn teknisk modernisering. Tolv dager før valget kom en regel om opptil 1000 dollar i kompensasjon ved forsinkelser, noe bransjen kalte et PR-stunt.

En ny måling fra Echelon Insights gir Kamala Harris en klar ledelse med 26 % støtte. Bare Pete Buttigieg (11 %) og Gavin Newsom (10 %) har også tosifret oppslutning, noe som fortsatt gjør Buttigieg til en av partiets toppkandidater.

Alt president Biden og transportminister Buttigieg tar i, går opp i flammer

Kjøp Hans Rustads bok om Trump her! E-boken kan du kjøpe her.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.