Et veggmaleri i den franske byen Roubaix viser Frihetsgudinnen med hendene foran øynene, som et sørgmodig symbol over Trumps innvandringspolitikk.

Bak budskapet skjuler det seg et klassisk europeisk fenomen: moralisering over USA, mens egne samfunn forfaller. Når både Frankrike og kunstnerens hjemland, Nederland, sliter med sosial uro, sensur og politisk forakt for vanlige borgere, er det kanskje på tide å la Frihetsgudinnen se østover igjen, mot Europa.

Europeere i sorg over Trumps USA

Et gigantisk veggmaleri i den franske byen Roubaix har fått mye oppmerksomhet i sosiale medier. Det viser Frihetsgudinnen med hendene foran øynene, som om hun skammer seg over USA og Donald Trumps innvandringspolitikk. Kunstneren, nederlandske Judith de Leeuw, sier hun malte det for å minne oss om hva frihet burde være.

– Jeg malte henne med hendene foran øynene fordi verdens byrde har blitt for tung å bære. Det som en gang var et strålende symbol på frihet, bærer nå sorgen over en tapt mening, skrev de Leeuw i et innlegg på Facebook 4. juli, da amerikanerne feiret uavhengighetsdagen.

Skjermbilde.

Roubaix er den fattigste byen i Frankrike

Ifølge France 24 er Roubaix en av Frankrikes fattigste byer, med store problemer knyttet til innvandring, arbeidsledighet og sosial uro. Byen har lenge vært preget av økonomisk nedgang, høy kriminalitet og dårlig integrering. Innbyggerne der trenger reell hjelp, ikke symbolpolitikk i form av et veggmaleri som retter pekefingeren mot USA.

Frankrike, som i årevis har slitt med voldelige opptøyer, ghetto-dannelser og en befolkning som i økende grad føler seg fremmedgjort i sitt eget land, burde være forsiktig med å belære andre om frihet og menneskerettigheter. Innvandringskritiske stemmer sensureres, mens politisk korrekte kunstverk får heltestatus.

Hykleriet blir enda tydeligere når kunstneren, Judith de Leeuw, kommer fra Nederland, et land som selv sliter med innvandringsproblemer, sosial uro og nylig har slått hardt ned på sine egne bønder i klimaets navn. Samtidig har den nederlandske staten ruinert tusenvis av uskyldige familier i trygdeskandalen, brukt politi og vannkanoner mot koronademonstranter, og innført tiltak som strammer inn ytringsfriheten.

Hva prøver kunstneren egentlig å si?

Det er vanskelig å forstå hva kunstneren mener, og at France 24 og andre ikke ser det merkelige i hennes aktivisme når de rapporterer om veggmaleriet. Judith de Leeuw sier hun malte Frihetsgudinnen med hendene foran øynene fordi mange føler seg marginalisert og oversett, særlig migranter. Men hvorfor da rette dette budskapet mot USA, i en av Frankrikes fattigste byer, der mange migranter tydeligvis er marginalisert og oversett?

Maleriet virker mer som et forsøk på å få anerkjennelse i kunst- og mediekretser verden over, som elsker å kritisere Trump, enn som et ekte engasjement for de svake. Kunstneren sier selv at hun ikke er lei seg for å bli hatet av Trump-bevegelsen. Det sier sitt.

Slik blir maleriet en del av et kjent mønster: Europa kritiserer Trumps USA for alt mulig, mens egne problemer feies under teppet. Det er langt enklere å male symboler enn å ta tak i realitetene.

France 24 feilinformerer

France 24 villeder sine lesere helt bevisst: De viser til en Gallup-måling som angivelig viser at amerikanere i økende grad mener immigrasjon er «en god ting», og at færre støtter Trumps politikk.

Men det France 24 ikke sier, er at de fleste amerikanere skiller tydelig mellom lovlig og ulovlig innvandring. Millioner av Republikanere, Demokrater og uavhengige støtter ikke åpne grenser eller masseinnvandring uten kontroll. Ved å utelate dette viktige skillet, skaper France 24 et falskt bilde, et bilde som passer deres eget narrativ.

Frihetsgudinnen var en gave, ikke et våpen

Frihetsgudinnen ble gitt av det franske folk til USA som et symbol på vennskap og felles idealer. Nå brukes hun som våpen i en moralsk kampanje mot amerikanerne, samtidig som realitetene i Roubaix, og mange andre europeiske byer, roper etter handling. Hvis friheten virkelig føles utenfor rekkevidde, som kunstneren sier, burde hun kanskje løfte blikket fra Trump og se seg rundt der hun står.

Dette gjelder ikke bare henne. Frankrike, og store deler av Europa, har mer enn nok å rydde opp i selv. Økende uro, mislykket integrering og en befolkning som føler seg sviktet av egne ledere, løses ikke med veggmalerier og pekefingre mot USA.

I en video snakker kunstneren om ytringsfrihet. Men ironien er tydelig: Hun bruker friheten i Vesten til å kritisere USA, der ytringsfriheten kanskje står sterkest. Samtidig ser vi hvordan europeiske land, som Nederland og Frankrike, strammer inn på ytringer som utfordrer det politisk korrekte. Kanskje er det på tide at Frihetsgudinnen kaster et blikk på sitt opprinnelsesland?

Kjøp Hans Rustads bok om Trump her! E-boken kan du kjøpe her.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.